onsdag 27 juni 2012

Postkontoret!

Vi har försökt hitta fler miljöer där lusten för ”läs och skriv” utmanas. Just nu finns därför ett ”postkontor” i hemvrån. Det har verkligen satt fart på lusten att skriva. Det märks tydligt att det blir roligare och mer "viktigt" när det blir ”på riktigt”, man får lägga det man skrivit i ett kuvert och sedan stoppa det i brevlådan eller lägga det på hyllan till mamma och pappa. Frågorna kommer spontant; Hur skriver man exempelvis mammans eller pappans namn? Efternamn? Adress? Osv.  

I miljön finns olika storlekar och sorter av papper som lockar till att skriva och rita på. Det finns pennor, kritor, linjaler, stämplar osv. Vi har fått gamla och överblivna papper, pennor och kuvert från några företag, så det känns ändå mer på riktigt. Barnens för-och efternamn finns tillgängliga i miljön för att inspirera till att skriva. Och framförallt finns det en postlåda att stoppa alla brev i.

Här är tjejerna i full gång med att göra fina teckningar som de ska skicka iväg.


De vet precis hur man ska göra för att klistra ihop kuvertet som ni ser!

Här visas resultatet stolt upp på mottagaren...

Detta blir samtidigt ett bra sammanhang att prata om vad som är förnamn, efternamn, adress osv. och varför det är viktiga uppgifter att kunna?

 
Den första "lekskrivningen" är ju helt underbar och om man frågar får man veta precis vad som står!

Vi använder oss mycket av Skriften:  "Förskola i utveckling - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan" när vi tolkar vad läroplanen menar med sina målformuleringar. Vi tycker att den på ett enkelt och konkret sätt förmedlar hur de menar att vi kan arbeta med de olika målen och varför de är viktiga.
Om målet "utvecklar intresse för skriftspråket samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner" Lpfö 98 skriver de så här: "Barns aktiva textskapande är för många barn vägen in i läsandet. Den kreativa sidan av barns skrivande är oerhört viktig och innebär att de kan experimentera, fantisera, fråga, ställa hypoteser och pröva sig fram. Det som barn uttrycker i sitt tidiga skrivande (krumelurer, klotter, symboler) betyder alltid något för barnet självt. Detta är barns första steg mot att bli en läsande och skrivande person. I denna process behöver barn i förskolan ha tillgång till utmanande, rikt och och varierande material med olika funktioner och svårighetsgrad. Barn ska också möta vuxna som uppmuntrar tillägnande av symboler och kan identifiera , stödja och uppmuntra barns intresse för skriftspråket"

                      













torsdag 21 juni 2012

Trevlig midsommar på er alla!

I tisdags var det stora blomplockardagen! Vi tog en promenad och plockade några hinkar fulla med blommor. På onsdagsmorgonen hade Dan Åke varit här med stomme och björkris till midsommarstången. Alla hjälptes åt att klä den och den blev jätte fin. När vi skulle dansa fick vi publik av Bäcklidens äldreboende. Jag tror både vi och dom hade lika roligt...vi dansade och sjöng och de tittade på och klappade i händerna i det underbara sommarvädret. Efteråt var det jordgubbstårta och saft ute på gräsmattan. Vad kan man mer önska av ett midsommarfirande?

Den här pojken tyckte att vi skulle ha "smörblommor" i midsommarstången.

Det blev också hundkex, lupiner, prästkragar och lite andra sorters blommor.

Nu har vi hela kärran full...dags att gå hem.

Barnen hämtar blombuketter till stången...

...nu är den snart färdig.


...åh får vi lov åh får vi lov att sjunga skratt olles visa?

Prästens lilla kråka är en favorit!

Vi blåser upp en ballong tills den spricker!!

En jättegod jordgubbstårta hade köket bakat åt oss.

En mysig fikastund på filten.


TREVLIG MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!


måndag 18 juni 2012

Samarbete, kreativitet, egna initiativ, reflektion, problemlösning, självförtroende, företagsamhet

Vi hade besök av en tjej från 1.a klass i veckan. Hon tyckte det var roligt med våra barn och vårt material. Våra barn var intresserade av vad hon gjorde och inspirerades av ett äldre barn. I byggrummet hade en av våra mindre grabbar testat att rulla bollen i en ”ränna”. Vår "besökerska" såg detta och började hjälpa till med skapandet. Jag greppade kameran för att följa samarbetet och procesen för att få banan funktionell och "snygg":

Pojken testar att rulla bollen i rännan, men han måste putta på den för att den ska få fart.

Våra perfekta byggbord, som redan har nivåskillnader, skapar tankar och reflektioner hos barnen när det gäller att bygga så att det blir stabilt eller fungera på olika sätt. 

Flickan bygger vidare på pojkens bana och berättar att det kan bli en minigolfbana där bollen får välja hål...

...banan omprövas flera gånger så att bollen ska komma ända fram.


Det mest kritiska stället på banan var vid den sista nivåskillnaden när bollen skulle ur rännan och ner i "klosshuset". De fick flytta klossarna fram och tillbaka tills bollen precis föll rätt, för att fortsätta rulla...intressant att följa deras arbete!

Här står vi och väntar på bollen...Jippi där kommer den!!

Nu är banan testad flera gånger och den funkar perfekt!




Vi vill ännu en gång berätta att vi brinner för ett entreprenöriellt lärande och att barnen ska få tid, utrymme och möjlighet att utveckla entreprenöriella förmågor i vår verksamhet. På en föreläsning vi deltog vid fastnade vi framförallt för en av sidorna på power pointen. Den var väldigt enkel, men satte ändå fingret precis på våra funderingar om det arbetssätt vi vill utforma:

ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE


ELEV                                                                        PEDAGOG
stor tilltro till den egna förmågan                                 mönsterbrytande och eldsjäl
kunna söka kunskap och lära nya saker                      ha drivkraft
kunna ta ansvar och samarbeta                                   vara vägledande
vara kreativ, viljestark och självständig                         mod att våga ge elever frihet
kunna och vilja ta initiativ och handla                           själv vara entreprenör
ha makt över sitt eget lärande




fredag 15 juni 2012

Tips på bra material!

Efter telefonsamtal och mail från förskolor runt om i landet vill vi idag dela med oss av ett tips där vi beställer mycket av vårt natur och teknik material. Det heter Hands On Science och finns som katalog, men även på nätet http://www.hos.se/



Ett område barngruppen undersökt mycket är magnetism. Detta materialet är från Hands On Science: magnetstenar som är kul att bygga med, en platta som visar hur magnetfält ser ut och vanliga stavmagneter.

Här bygger flickan broar med stavmagneterna och skedar samt några ringar hon hittat och upptäckt att de är magnetiska.

Barnen studerar våra grodyngel. "Akvariet" är av plast och passar perfekt att titta på olika småkryp och fiskar i....


Dessa fina och verklighetstrogna planscher av grodans och fjärilens utveckling sitter på väggen i natur och teknikrummet. Man kan tydligt följa varje steg i utvecklingen och barnen tycker det är jätte spännande.

Dessa underbara småkryp har vi också beställt från hands on science...

...tillsammans med lite skogsmaterial har barnen lekt mycket med insekterna och vi har fått naturliga samtal om hur de lever och om hur man behandlar djur.


Här ser ni fjärilens utveckling i miniatyr av plast från hands on science. Vi har gjort iordning ett bord med lite konstgräs och sidenblommor till fjärilarna där barnen kan titta, jämföra och leka med dem.

Titta så här ser grodan ut när den är färdigutvecklad, jämför pojken.

Härliga geleblommor i olika färger att använda på oh apparaten eller ljusbordet har vi också beställt.

Visst är de vackra?


1 liters mått i olika former är intressanta... 

Det ser ut att vara olika mycket i fast det egentligen är lika mycket. med färg i vattnet blir det tydligare.

Dessa kannor i olika storlekar använder barngruppen till väldigt mycket olika aktiviteter. Lätta för dem att hantera.

Små och stora pipetter är en kul teknik att lära sig använda. Jag tror de finns i  50 eller 100 pack, så man kan ju dela med sig mellan avdelningar.

Dessa plastkuber i 2 gånger 2 cm blir det mycket matte med på olika sätt. Här mäter pojken hur lång rad han byggt.

Den här pojken jämför sin rad med pappersraden på bänken.

Stora timglas i miljön lockar barnens nyfikenhet för tid. Dessa finns i olika färger och tider på hands on science.

Små plast burkar för olika experiment har vi tillverkat ett memory av. Vi har bl.a. kopierat bilder på
oh- apparat papper som blir spännande på ljusbodet.



Kolla in deras material...man vill verkligen vara "hands on" på det!






måndag 11 juni 2012

upp å ner festivalen!

I tisdags deltog vi vid uppåner festivalen som ”teknikförskola” genom tekniktråden. Vi inrymdes i samma tält som Sprattelbo förskola, som också är teknikinriktade och TTC (gymnasiet). Det blev så  påtagligt att förskolan faktiskt är med och lägger grunden för det livslånga lärandet. Om vi i förskolan lyckas skapa ett klimat där barnen känner en egen drivkraft att ta reda på saker, undersöka saker, se nya möjligheter och vilja lösa problem ger vi dem verkligen en bra grund att stå på.

Under dagen deltog kommunens flesta skolklasser på något sätt vid festival området. Många barn och lärare stannade också till vid vårt tält och provade på vårt material. Vi upplever att teknik i förskolan känns tungt för många. Vi tror det kan bero på vad man förknippar med teknik. För oss är teknik inte så mycket ett kunskapsinnehåll, utan mer ett sätt att hitta lösningar på saker, se nya möjligheter och använda/utveckla olika typer av principer och verktyg.

Vår rektor brukar skoja om den gången hon kom in i vår hall och möttes av en av grabbarna med en tavellist under armen.
– Vad ska du göra med den där? frågade rektorn
– Nej jag skruvade ner den för jag tyckte inte att vi behövde den längre! svarade pojken
– Nähä det tyckte du inte. Ställ in den i förrådet då! sa en av pedagogerna.
Rektorn såg först lite förvånad ut men fann sig ganska snart och sa:
– Ja det märks att här är en teknikförskola!
Denna lilla händelse speglar vårt sätt att tänka kring barnens förmågor. Nu kanske många tänker att hur skulle det se ut om barnen började skruva ner hyllor och annan inredning? Det är givetvis så att detta inte händer varje dag, men just den här hyllan hade faktiskt suttit länge inne i ”teknikrummet” till ingen nytta och var mest ivägen. Det hör också till saken att barnen har tillgång till skruvdragare i denna miljö. Pojken tog ett initiativ som han kunde motivera och då menar vi att det är positivt och något att stödja istället för att utöva vår makt och bara ”såga” hans initiativ??


Så här såg det ut vid vårt tält. Vi hade plockat med oss lite olika material och bilder på hur våra barn använder materialet.

Sprattelbos 5 åringar hade tillverkat en jättefin raket som de ställde ut vid tältet.


Våra upptäckarflaskor fängslade både stora och små barn.

Att få använda riktiga skruvdragare verkade också intressant...många tjejer var intresserade.




Skruvdragare är ju ett tydligt resultat av teknikens utveckling. Barnen märker stor skillnad på att använda en vanlig skruvmejsel eller en skruvdragare. Både enklare och roligare med en skruvdragare, tyckte barnen.
Här tar flickan sats för att skjuta upp en raket med luften från en pet flaska.

Vårt underbara "magformers" material är alltid omtyckt. Det går att hitta på nya konstruktioner i all oändlighet. 

I
Våra ipads ger ytterligare en dimension på lärandet och är en ny teknik i sig. Hos oss på Bäckens förskola "jobbar" vi med våra ipads...vi spelar inte på dem, utan är kreativa, skapar och löser problem. Arbetet med ipadsen går att anpassa efter olika behov och intressen och blir ett lustfyllt verktyg.