Sidor

måndag 16 januari 2012

Samlärande i vattenleken!

Vad roligt och värmande det är när man får syn på hur barnen hjälper och lär av varandra. Idag valde en av tjejerna att vara i vattenleken, en av hennes favoritmiljöer där hon utforskat och undersökt mycket. Hon började blanda färgerna röd och gul med vattnet. Hon har gjort det förut och visste att gul och röd = orange. Efter en stund kom en till tjej och var nyfiken...-kom in till mej! fick hon höra. Tjejerna började samarbeta och den nya tjejen blev hjälpt in i leken. Efter en stund kom det en kille som också blev inspirerad av tjejernas lek/utforskande. Han fick gärna vara med och också han fick lära sig att gul och röd = orange.

Den här tjejen älskar vattenlek och vet hur hon ska använda materialet

Hon är en "hejare" på att använda sprutan att suga upp vattnet med. Här suger hon upp gult vatten och sprutar ut det i ett annat kärl.
.

Hon gör samma sak med det röda vattnet och det blev orange resultat denna gången med.

Nu får även kompisen vara med och lära sig...vilken bra läromästare hon har.

Kompisen får vara med och praktisera samtidigt som hon kan känna sig trygg med handledningen.

Ytterligare en kompis får vara med. Det finns plats för tre barn i "vattenleken", så nu är det fullt

Här tycker vi det syns tydligt vem som är "handledare". Pojken tittar på flickan och vill ha bekräftelse på om han gör rätt? 

  • Alla barn ska få känna erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen
  • Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. (Lpfö 98)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar