Sidor

tisdag 28 februari 2012

Ljussättning i "konstruktionshörnan"

Idag utmanade vi barnen lite. Vi flyttade in oh-apparaten i ”konstruktionshörnan”, där är barnen inte vana att ha den. Först tittade de på sina egna skuggor av kroppen, händerna och sin rörelse på väggen. Men sen började de bygga framför oh-apparaten. De upptäckte olika saker bl.a. att de var tvungna att bygga tillräckligt högt för att bygget skulle projiceras på väggen, om något stod bakom något annat syntes det inte på väggen eller om de själva stod mellan bygget och väggen fick de byggets skugga på sig…spännande. För att tillföra en dimension i undersökandet tog pedagogen fram färgad plast att lägga på oh apparaten. Då blev det helt plötsligt andra konstruktioner och upptäckter. Den blå plasten blev ett hav med hajar, den gröna blev en äng med blommor och den gula lös som solen. 

Åter igen har materialet/miljön fångat barnen - ”den tredje pedagogen”. Hur allt är organiserat i rummet och hur materialet kan locka till att utforska och uttrycka tankar har helt klart en avgörande betydelse för nyfikenheten, intresset och koncentrationen hos barnen. Vi försöker använda material som går att upptäcka skillnader med, som är föränderligt och som ställer frågor: bl.a genomskinligt och ogenomskinligt material, ofärdigt bygg och konstruktionsmaterial, magneter i olika former, speglar, ficklampor, ljusbord, tyger, vatten, färg, konstruktionsbanor, rör, hjul, bollar och verktyg såsom oh-apparat, skruvmejslar, skruvdragare, limpistol, digitalkamera, ipads osv. Vi försöker tänka; koncentrera sig kan man bara göra om man har något att koncentrera sig på!



Flickan upptäcker att konstruktionerna som ligger ner syns inte på väggen.

Här är det många upptäckter; Vilka konstruktioner är det som syns på väggen egentligen? De som står längst fram eller bak? Pojken får stegens skugga på sig och hans skugga syns istället på väggen! Flickans skugga är större än pojkens, varför?

Här testar de hur den röda plasten ser ut mot bygget!
Den här killen är intresserad av hajar och vill gärna läsa om och leka med hajar. Han tyckte det var "coolt" att gå fram till de stora hajarna på väggen.

Den blå plasten associerades genast till havet och hajar. Barnen hämtade då våra hajar och gjorde fina havsmiljöer. Det som finns runt om är plankton och alger säger barnen.


"Grönt är skönt" - visst är det så! Detta blev en äng med blommor.

Spännande att se hur det man lägger på oh- apparaten projiceras upp på väggen!

Solsken blev det av den gula plasten!


"Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskade och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera..." (Lpfö 98)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar