Just nu har vi tillfört lite olika material i magnethörnan för att se vad barnen kommer att använda det till och för att se om de har utvecklat idéer om vad som är magnetiskt material. Materialet är bl.a. pappersark, plåtburkar, skedar och gem. Jag satt ner med barnen och observerade deras utforskande. Plötsligt märkte en av flickorna att om hon höll en magnet på ena sidan pappret och något magnetiskt material på andra sidan blev det ”trolleri”. Gemen följde efter när hon drog magneten på undersidan! Men pappret i sig fastnade inte…konstigt.
En annan upptäckt var att skeden blev ”karusell”. Flickan märkte att skeden fastnade på de magnetiska stenarna - attraherade. Sedan upptäckte hon också när hon närmade sig med ytterligare en magnet att skeden började röra på sig - repellerade…det blev en karusell!
Plåtburken var också magnetisk fick barnen lära sig, för när de stoppat i de magnetiska stenarna där i och sedan vände på burken, stannade stenarna kvar t.o.m när barnen skakade på burken satt de kvar!
Barnen bestämde att magneter fäster på: Plåtväggen, white board tavlan, element, skruvar, plåtburk, sked, stolsben, kylskåp och dörrlåset Men de fäster inte på: Trä, plast, vanlig vägg och vaxduk. Detta har vi nu skrivit ner och tänker fortsätta fylla på listan med magnetiskt och omagnetiskt material.
Detta material fanns på bordet.
Här blev det trolleri tyckte flickan...och det ser faktiskt magiskt ut när gemen flyttar sig på pappret!
Konstigt! Här fungerar inte tyndlagen tänker flickan. Jag skakar lite får jag se...nej inte då heller. För övrigt var det samma tjej som tömde ut knapparna i förra inlägget och då fungerade tyndlagen perfekt...lite spännande!
En skedkarusell!
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik ivardagen och utforska hur enkel teknik fungerar" Lpfö 98
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar