Sidor

onsdag 6 mars 2013

Fågelholken!


En flicka kom till förskolan med några träbitar som hon hittat hemma innan hon åkte iväg till oss. Pappan som lämnade, berättade att hon sagt att hon ville tillverka en fågelholk av dem. De hade fågelholkar hemma och hon ville göra en åt våra fåglar här utanför fönstret också. Vilken bra tanke tyckte vi och tog med oss träbitarna in i verkstan för att försöka tänka ut hur vi skulle få till en fågelholk? Pappan hade tillverkat fågelholkar tidigare och hade också tid att stanna en stund för att påbörja projektet med att mäta och såga tillsammans med barnen. Det anslöt många barn till verkstan för att vara med vid tillverkningen och de hade olika tankar om hur den skulle se ut.Projektet med fågelholken har nu pågått några dagar och det är dags att leta upp en bra plats åt den och hoppas på att våra fåglar vill flytta in....fortsättning följer!

Inte mycket som går upp emot att få vara med och jobba "på riktigt".

 
Men titta! Vad är det som ligger på golvet? Det är ju sågspån får barnen lära sig. Senare under dagen finns det också lite överallt på förskolan.....

Mäta är viktigt, så bitarna passar ihop.

Nu börjar vi se att det ska bli en fågelholk. Det måste ju vara lutning på taket så regnet rinner av! 

Att spika var inte helt enkelt. Ibland kom spiken ut på sidan och då fick vi dra ut den med baksidan på hammatren.

Pricksäker och lite stark är bra att vara när man spikar! - Jag blir helt svettig! uttryckte en pojk.

En fin fågelholk ska fåglarna ha tyckte barnen och målade den i många fina färger.

Den får prickar också!

FÄRDIG!

Vi har följt och matat fåglarna utanför vårt fönster under vintern. Hoppas nu att några fåglar vill flytta in i vår fågelholk också!

"De behov och intressen som barnen själva ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av den pedagogiska verksamheten"  Lpfö 2010 s.12

Dessa små projekt gör att vi ändå mer vill jobba med en entreprenöriell pedagogik. Många initiativ kommer från barnen och utgår ifrån deras tankar. Vi gör något tillammans som vi sedan kan använda på riktigt och som känns meningsfullt för barnen. Vi lär oss massor under dessa små projekt som barnen initierar och vi uppfyller samtidigt många av de mål som vår läroplan menar  att vi ska jobba mot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar