Sidor

fredag 18 oktober 2013

Fantasi och kreativitet!

Två begrepp som är vanliga i förskolan. Vad innebär de för oss egentligen? Tillåts barnen att vara fantasifulla och kreativa fullt ut? Vart går gränsen? Vem bestämmer den? Hur ser vi på begreppen städa/ordning och reda på förskolan och vem bestämmer det? Dessa frågor är ganska intressanta att reflektera över i arbetslaget. Många gånger har vi svårt att släppa våra egna värderingar och faktiskt låta barnens fantasi och kreativitet styra lite mer. I våra miljöer här på Bäcken kan det nog se ganska rörigt ut för ett öga som har den traditionella leken med de traditionella leksakerna på näthinnan. Men om man tittar in lite bakom ytan och frågar barnen vad de leker och vad det är de byggt upp, får man alltid bra förklaringar. Men för att barnen ska få möjlighet att använda denna inneboende förmåga märker vi att det är viktigt att inte vi pedagoger går in och talar om vad som är rätt och fel.

Här på Bäckens förskola imponeras vi varje dag över barnens fantasi och kreativitet.
Vi tänker ibland att våra barn "tvingas" att vara fantasifulla och kreativa, eftersom vi bytt ut ”vanliga leksaker” mot ”spillmaterial” och annat ”ofärdigt material”. Det gäller verkligen för oss pedagoger att inte redan ha tänkt ut eller ha förutfattade meningar om vad de olika materialen ska användas till, för barnen hittar nya användningsområden hela tiden. Det är verkligen häftigt att iaktta deras lek med ”spillmaterial”. Det blir ett väldigt rikt innehåll; Språket är väldigt centralt eftersom man måste berätta för sina kompisar vad man skapat till leken ex. några kaplastavar är fiskpinnar eller en tom trådrulle kan vara en dricka. Teknik används hela tiden eftersom man måste konstruera och ompröva sina egna bilar, hus, banor osv. Matematik finns också ofta med. ”Spillmaterialet” med många olika färger, former och storlekar lockar barnen till att räkna, sortera, lägga mönster osv. Samarbetet tycker vi gynnas när barnen inte har tillgång till en mängd färdiga leksaker. När de använder det ”ofärdiga materialet” blir det inte lika mycket konflikter om vem som ska ha vilken ”sak” utan mer samtal om vad som ska skapas och på vilket sätt.

 Byggrunmmet i förmiddags. Det är flera lekar på gång...

...motorcyklar...


 ...uppdukat till fest.

 Här har barnen byggt vidare och gjort vägar till de olika platserna.

 Tankarna kring blod och farlighet är just nu intressant. Barnen väljer ut de röda kaplastavarna och de röda skinnbitarna för att symbolisera blod.

 Lite läskigt blir det faktiskt...men det är bara i leken påpekar barnen.

 Här är chauffören...



...och här sitter resten av passagerarna i bussen.

Lite medicin har doktorn radat upp i form av olika klossar.

Flickan berättar att hon är gammal och har ont i sina ben, därför åker hon rullstol (kabeltrumma).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar