måndag 25 mars 2013

Påsk på torget!

Idag var det dags att klä årets påskbjörk på torget. Det fanns många vackra påskfjädrar i olika färger att välja på. Vi hade tur med vädret och det gick att vara utan vantar när vi skulle sätta fast fjädrarna.

En speciell teknik är det att snurra fast fjädrarna.

Där sitter min påskfjäder!!

Samarbete!

Det var gott med varmkorv och festis när vi var klara med påskbjörken!


När vi kom hem var det dags att måla påkägg...

...att hålla och samtidigt måla på ett ovalt ägg är ockå en speciell teknik.

Så här fina blev äggen och nu ligger de i våra magar!!




2 kommentarer:

  1. Hej Bäcken.
    Alltid lika kul och inspirerande att läsa er blogg. Häftigt att få åka på rymdresa i egentillverkad raket. Var får ni alla idéer ifrån? Jag jobbar själv på 1-5 årsavdelning. Vi i arbetslaget vill ha en miljö som är utmanande och material framme men vi tycker att det är svårt med den åldersindelning vi har. Hur gör ni när ni jobbar med projekt måste alla barn vara med ? Har ni det på bestämd tid? Hur får ni det att fungera med material framme och alla små projekt ni har? Många frågor blev det men vi vill så gärna få till det hos oss.
    Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina!
      Roligt att höra att ni följer vår blogg. Rymdresan blev verkligen lyckad och många tankar väcktes. Det är inte helt lätt att få till mijlöer när man ska möta 1-5 åringar. Just nu har vi sån tur att vi har fått tillgång till ett intill liggande rum där vi skapat en miljö för 1-2 åringarna. Våra projekt ser olika ut. Vi har aldrig tidsbestämt dem utan avslutar när vi märker att barnens nyfikenhet och frågor tagit slut. Ibland vill vissa barn fortsätta och då kan de få göra det. Att vi får det att fungera tror vi beror på att vi inte styrt/planerat upp våra dagar långt innan, utan lyssnar in barnen och deras pågående funderingar. Är det något område vi vill att de ska utmanas i, så ser vi till att det finns möjligheter för det i våra miljöer och kan upptäckas, utforskas och refelkteras över. Vi vill också vara en verkstad, ett komplement till hemmet. Vi tycker inte att det gör så mycket om det råkar bli lite stökigt och kladdigt under tiden barnen upptäcker. Vi ser det som att det är så de lär sig och oftast klarar de så mycket mer om vi bara tror att de kan och visar det.

      Hoppas att du förstår lite hur vi tänker. Annars återkom gärna med frågor :)

      Radera