I tisdags deltog vi vid uppåner festivalen som ”teknikförskola” genom tekniktråden. Vi inrymdes i samma tält som Sprattelbo förskola, som också är teknikinriktade och TTC (gymnasiet). Det blev så påtagligt att förskolan faktiskt är med och lägger grunden för det livslånga lärandet. Om vi i förskolan lyckas skapa ett klimat där barnen känner en egen drivkraft att ta reda på saker, undersöka saker, se nya möjligheter och vilja lösa problem ger vi dem verkligen en bra grund att stå på.
Under dagen deltog kommunens flesta skolklasser på något sätt vid festival området. Många barn och lärare stannade också till vid vårt tält och provade på vårt material. Vi upplever att teknik i förskolan känns tungt för många. Vi tror det kan bero på vad man förknippar med teknik. För oss är teknik inte så mycket ett kunskapsinnehåll, utan mer ett sätt att hitta lösningar på saker, se nya möjligheter och använda/utveckla olika typer av principer och verktyg.
Vår rektor brukar skoja om den gången hon kom in i vår hall och möttes av en av grabbarna med en tavellist under armen.
– Vad ska du göra med den där? frågade rektorn
– Nej jag skruvade ner den för jag tyckte inte att vi behövde den längre! svarade pojken
– Nähä det tyckte du inte. Ställ in den i förrådet då! sa en av pedagogerna.
Rektorn såg först lite förvånad ut men fann sig ganska snart och sa:
– Ja det märks att här är en teknikförskola!
Denna lilla händelse speglar vårt sätt att tänka kring barnens förmågor. Nu kanske många tänker att hur skulle det se ut om barnen började skruva ner hyllor och annan inredning? Det är givetvis så att detta inte händer varje dag, men just den här hyllan hade faktiskt suttit länge inne i ”teknikrummet” till ingen nytta och var mest ivägen. Det hör också till saken att barnen har tillgång till skruvdragare i denna miljö. Pojken tog ett initiativ som han kunde motivera och då menar vi att det är positivt och något att stödja istället för att utöva vår makt och bara ”såga” hans initiativ??
Så här såg det ut vid vårt tält. Vi hade plockat med oss lite olika material och bilder på hur våra barn använder materialet.
Sprattelbos 5 åringar hade tillverkat en jättefin raket som de ställde ut vid tältet.
Våra upptäckarflaskor fängslade både stora och små barn.
Att få använda riktiga skruvdragare verkade också intressant...många tjejer var intresserade.
Skruvdragare är ju ett tydligt resultat av teknikens utveckling. Barnen märker stor skillnad på att använda en vanlig skruvmejsel eller en skruvdragare. Både enklare och roligare med en skruvdragare, tyckte barnen.
Här tar flickan sats för att skjuta upp en raket med luften från en pet flaska.
Vårt underbara "magformers" material är alltid omtyckt. Det går att hitta på nya konstruktioner i all oändlighet.
Våra ipads ger ytterligare en dimension på lärandet och är en ny teknik i sig. Hos oss på Bäckens förskola "jobbar" vi med våra ipads...vi spelar inte på dem, utan är kreativa, skapar och löser problem. Arbetet med ipadsen går att anpassa efter olika behov och intressen och blir ett lustfyllt verktyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar