tisdag 4 september 2012

Djungel, hav och slott!

Många barn i barngruppen har intresse för djur. Gärna tigrar, lejon och lite farliga djur. Våra leksaksdjur finns i bygg och konstruktions rummet. Barnen har nästan alltid med djur i sina konstruktioner, det verkar som det är roligare att bygga när det finns något ”levande”(besjälat) att bygga åt. För att möta barnens djurintresse och skapa lite extra fröjd för ögat skapade vi en liten djungelhörnna i byggrummet: lianer i fönstret, djurkartong på papprullar och kakelplattor, gamla buxbom bollar och lite olika tyger. När sedan oh  apparaten lyser på bygget projiceras allt även på väggen...vackert!

Höga träd i djungeln!

Barnen berättar om Tarzanfilmen och att Tarzan växte upp i djungeln tillsammans med de vilda djuren.

Barnen startar oh apparaten och ser bilden av djungeln även på väggen. De lägger också några stenar på oh apparaten som blir moln på väggen.


Här är ett vackert hav med plexiglas i olika lager byggda på gamla konservburkar (bondelle majsburkar saknar vassa kanter). I havet finns snäckor, sjöstjärnor, hajar, kakelmosaik och ljusslang som blänker...vackert!


Ett slott och en borggård med vackra detaljer!

I boken Bygg och konstruktion i förskolan ger Mia Mylesand en underbar bild av vad "bygg och konstruktion" kan betyda för barn i förskolan. Hon skriver s 21:
"I byggutrymmet möts barnen med sina olika erfarenheter, tillsammans med material som berikar och utvidgar deras erfarenheter. De möter också pedagoger som skapar pedagogiska miljöer och projekt som utmanar deras tankar och nyfikenhet. När barnen bygger förhåller de sig till sina egna unika upplevelser av sin omvärld. De konstruerar och förhåller sig till olika fenomen och aktiviteter i samhället runt omkring. Men det handlar inte bara om att bygga och konstruera. det handlar lika mycket om bild, skapande, estetik, geometri, matematik, språk, empati och jämställdhet..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar