tisdag 25 september 2012

Kontraster!


Vi jobbar mycket med kontraster. Vi tänker att; för att barnen ska kunna upptäcka olika begrepp behöver de få syn på och uppleva olika dimensioner av material. När barnen exempelvis jobbar med vatten eller öser och häller med andra material finns det tillgång till olika storlekar på mått, kannor, trattar, sprutor osv När de jobbar med ljus ska det finnas olika ljuskällor, genomskinligt och ogenomskinligt material, prismor, speglar osv. I ”byggen” finns det olika dimensioner på rör, plattor och annat material. Detta för att barnen ska kunna upptäcka skillnader på hur olika mängder och material fungerar, samt hur olika material fungerar ihop

Den senaste miljön med kontraster är en bygghörna med svart – vit material. I morse satt en av flickorna och byggde där. Efter en stund gick flickan iväg...när hon kom tillbaka hade hon med sig en zebra.
-Zebran ska ju också bo här! Den är svart/vit!

Svart och vit är tydliga kontraster!

Visst fångar det ögat?

Flickan har hämtat zebran...

...och den smälter in bra i den svart vita miljön. En rolig reflektion av flickan tycker vi!! 



I stödmaterialet från skolverket: Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan - pedagogisk dokumentation hittar vi mycket stöd för vårt arbetssätt bl.a skriver man s.68: "I arbetslagets uppdrag ligger också att ordna miljöerna, tillföra oväntade material och se till att barnens intresse tas tillvara, väcks, hålls kvar och utmanas. Hjärnan är formbar och kan utvecklas och förändras hela livet. Men den behöver retas, stimuleras och överraskas för att förändringsprocesser ska starta. Att det är viktigt att  överraska och utmana barns  lärprocesser och tillföra oväntade vinklar, begrepp och material beskrivs utförligt inom hjärnforskning"








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar