tisdag 13 november 2012

Händelsebanor händer i byggen just nu!


Nya uppsågade klossar av spillmaterial  har startat nya konstruktioner i ”byggen”. Tillsammans med våra färgglada klossar har barnen skapat fina bostäder, slott, grottor och städer.

I veckan kom barnen också på att de kunde skapa domino effekten med klossarna. Några flickor påbörjade leken. Först ställde de bara klossarna och rasade dem. Med lite utmaningar från pedagogen fortsatte aktiviteten med att försöka få ner bollen i ett rör. Flera gånger fick de börja om innan banan fungerade med avstånd och vinklar, så bollen knuffades ner i röret. Fler barn kom till byggen och leken utvecklades. Banan förlängdes med diverse material och nya bollar hämtades. Barnen upptäckte att olika storlekar och tyngder på bollar behövdes för att olika konstruktioner skulle fungera.



Detta konstruktionssätt har barnen änvänt sig av hela tiden dvs. att ställa klossarna i fyrkanter.

Själva konstruktionssättet kan ni se här också, fast i större dimension...


Detta bygge tog en lång stund att bygga.

Senare flyttade det också in lite olika figurer i slotttet.

Här har barnen provat ett annat byggsätt och lagt klossarna på varandra... det är dinosauriegrottor.

Tjejerna har kommit på dominoeffekten.

Hoppas klossen puttar iväg bollen denna gången!!!

För att klossarna i slutet på röret ska välta, upptäckte barnen att det behövdes en större och tyngre boll.

Hur blir det med en förlängning på banan??

Tar man för stora bollar stannar de vid övergången.

Nya konstruktionsbanor påbörjas...

...barnen gjorde ett hopp åt bollarna av en kil.

Den här pojken tyckte att bollbanan skulle vara lite färgglad och tog initiativet att ta med en del till ateljen för att måla.

Han valde att måla den i olika färger.

Så här cool blev den!!

Parallella banor är kul...vilken bana är snabbast och varför?

Vilka bollar rullar snabbast och varför? Det ska vi ta reda på.


Händelsebanor är något barnen fastnat för och som de ofta återkommer till. Det är verkligen en utmaning att kunna tänka ut och prova sig fram till hur man ska få saker och ting i rörelse och hur det ena leder till det andra. På ipaden har barnen jobbat med Pettsons uppfinningar och Amazing Alex och har därför tankar om hur detta kan fungera.
Våra reflektioner och tankar om vad vi sett, har gjort att vi nu vill göra en miljö för händelsebanor i byggen och se hur barnen använder den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar