tisdag 25 oktober 2011

Teknik eller Naturvetenskap?

 Idag kom vi i en diskussion om barnen utforskat teknik eller naturvetenskap. Ett av våra områden i teknikinriktningen är ju vatten. Men tillhör inte vattnets egenskaper naturvetenskapen? Vi kom faktiskt fram till att det kan vara båda. Exempelvis att förflytta vatten är teknik.
 Vad händer när man blåser luft i en skål med vatten och diskmedel?Vi provade med både korta och långa sugrör. Vad var skillnad? Vart tog skummet vägen efter en stund? Och vad hände när man sög inåt istället?Vi tänker att barnen inte behöver förstå i detalj vad som händer och varför. Det räcker att de får upptäcka, uppleva undersöka, pröva och bearbeta. Förståelsen kan komma senare.

Pojken försöker visa flickan hur man kan suga upp vattnet med hjälp av en spruta. Tillslut lyckas hon. De upptäcker också att det gula vattnet blir grönt när det röda vattnet kommer i.

Här har pojken hittat ett plaströr, som vi fått av en pappa som är rörmockare. Han håller röret under vattenstrålen och kan leda vattnet åt vilket håll han vill.

  • "utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskap"
  • "Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och urskilja hur enkel teknik fungerar" Lpfö 98


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar