torsdag 22 mars 2012

Inspiration från Navet

Vi satt i dag och pysslade i skrivhörnan. Det slutade med att vi tillverkade olika flygplan, som vi filosoferade kring. Detta plan gick högt, mitt flygplan var snabbt sa en annan och mitt är spetsigt sa en tredje. Vi pratade om att flygplan flyger i luften, sedan tillverkade vi vindsnurror som en flicka döpte våra helikoptrar till. När vi pedagoger var på Navet fick vi göra olika experiment bla. fick vi i uppdrag att göra flygplan som skulle flyga på olika sätt bl.a. länge, långt eller högt osv.
Wow, vilka härliga och lärorika samtal man får varje dag på jobbet om man som pedagog är närvarande och utforskar tillsammans med barnen. Senare på dagen gick flickan tillbaka till denna aktivitet, detta tyder på att det var en aktivitet som tilltalade henne. Hon visade även fler av sina kompisar hur hennes vindsnurra fungerade, vi får forska vidare på detta tema!

Dessa två barn testade, prövade vindsnurran på olika sätt.

 Flickan ska testa vilken snurra som går fortast.

Ett, två, tre nu släpper vi!

2 kommentarer:

  1. Hej .Har hittat till er sida och man blir så inspirerad av erat sätt att arbeta och allt material som är tillgängligt för barnen.Jag bara undrar med vilken ålder arbetar ni?Jag jobbar själv med 1-4 år. Lycka till med er resa jag kommer att följa den.

    Maud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det är ett av våra mål att inspitera andra. Vi har också barn mellan 1-4 år.

      Radera