måndag 28 maj 2012

Entreprenöriellt lärande

Entreprenöriellt lärande är ett omtalat ämne i skolans värld just nu. Men vad innebär det? För oss här på Bäckens förskola handlar det om att vi vill att vår verksamhet och våra miljöer ska ge barnen möjligheter att utveckla entreprenöriella förmågor som: nyfikenhet, kreativitet, inre motivation, initiativförmåga, problemlösning, ansvar, samarbete, ”ta sig församhet”. Vi tror t.o.m. att dessa förmågor är viktigare för barnen att få med sig från förskolan än faktakunskap om bl.a. årstider, bondgårdens djur eller människokroppen. Hela vuxenvärlden, skola och arbetsgivare mer eller mindre förväntar sig att ungdomar ska ha ett eget driv, se möjligheter, vara ansvarstagande och nytänkande.....Men hur i hela världen ska det gå till om man aldrig får träna?

För oss handlar det om att tro på barnens förmågor och att organisera tid och rum så att de får möjlighet och utrymme för sina egna ideer och små projekt. Vi tänker att det handlar om att göra barnens tankar och pågående processer viktiga i verksamheten. Vi vill inte att barnens ska komma till förskolan varje dag för att börja om, utan att de ska fortsätta och utveckla sina pågående funderingar och aktiviteter.

Att förflytta vatten har varit en pågående process  i barngruppen. De har förflyttat med kannor, rör, trattar, sprutor, banor osv.

I början var det mest att ösa och hälla, fram och tillbaka som gällde. Barnen använde sig av olika kärl.

En period tillverkade barnen is och använde i sitt undersökande.

Trattar i olika storlekar är intressant att använda för att förflytta vatten.

Att suga upp vätska med en spruta har barnen verkligen fått kläm på. Den här flickan tyckte det var svårt, men efter hjälp av pojken och flera tillfällens träning är hon en "hejare" på tekniken.

Ytterligare ett sätt att förflytta vatten är ju pipetter. Barnen har fått erfara att det tar väldigt lång tid att fylla kärl med pipetter....då går det snabbare med en spruta.

Sugrör och mun kan också förflytta vatten, med risk för en och annan kallsup.

Vattenbanor i olika former är intressant tycker barngruppen. Här är principen lutande planet central...ju mer lutning, ju fortare rinner vattnet.

Det är en speciell teknik att få igång virvlarna så att vattnet forsar genom dessa flaskor.

Den här pojken kom på att en tratt var en bra lösning för att få i vatten i en ballong.

I veckan tog denna pojken ett eget initiativ till att fylla på en hink på ett annorlunda sätt. Han hämtade en tratt och en slang. Sen höll han tratten under vattendunken och i slangen.


Så här lång väg transporterade han vattnet...

...och så här stolt var han när hinken var full.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar