torsdag 24 maj 2012

Tankar kring ipad

Nu när vi mer har börjat använda ipad i förskoleverksamheten har vi upptäckt vilken tillgång den kan vara. Lärandet blir lusfyllt, modernt och kul! Den ska inte ersätta något annat i verksamheten utan vara ett komplement och tillsammans med en aktiv pedagog blir ipaden ett underbart verktyg. Detta står beskrivet i boken: surfplatta i förskolan (Gällhagen/Wahlström)
Vi tycker det är viktigt att styra vilka appar som används för att de ska ha ett pedagogiskt värde, detta innebär att vi måste bekanta oss med denna världen precis som barnen och vi kan göra det tillsammans!
- Jag vill jobba med ipaden brukar barnen säga hos oss, vi spelar inte på ipaden. Vi vill att apparna ska bidra till att barnen blir problemlösare, kreativa, konstruktiva, att samarbete ibland krävs osv. Ibland har vi laddat hem appar som inte är till belåtenhet, men då är det är inte svårt att ta bort dem.

Idag satt jag och några barn och spelade teater med hjälp av ipaden. Att karaktätrerna var strumpor, rörde på munnen och fövrängde våra röster när vi pratade, gjorde det hela mycket lustfyllt!
Det finns så många inspirerande appar! Kompa på gitarr, spela in på video baklänges, pussla, lägga mönster, färger, bygga bilar, leka doktor, olika fågelkvitter, göra egna böcker, spela teater, slå med tärning och mycket mycket mera finns det att hitta i "app" världen . Om ni är intesserade av vad apparna heter hör av er!

              Här ser flickan det ofärdiga mönstret och funderar på vad som fattas.

                 Samspelet vid ipaden kan bli mycket bra, här diskuteras hur uppgiften ska lösas och de turas om.

    Pojken är så stolt! Kolla min insekt, den har jag gjort själv.

Denna 2 åriga pojken älskar att lägga tangram och är så duktig på detta. Han ser var formen ska vara nästan direkt.

Flickan skapar och är kreativ vid ipaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar