Eftersom temperaturen ute varit på minus, har vi tagit tillfället i akt att inspirera barnen att ha tankar kring hur vatten stelnar och blir till is. I detta projekt har flyta och sjunka varit flitiga begrepp, eftersom barnen lagt saker i vattnet (pärlor, färg, fjädrar, pinnar, sand mm). Barnens upptäckter var att isen blev större, vatten ökade sin volym när det stelnade. Detta kunde en flicka konstatera eftersom ballongen spruckit och gått sönder när vattnet frusit till is. Upptäckten av att isen kan gå sönder blev väldigt kul. Det fanns vatten inuti "ballong isen", vattnet hade inte stelnat längst in.
Det blev vackra konstverk att undersöka, känna på, smaka på och studera isens vackra struktur. Vi lade ut speglar på bordet för att få en dimension till. När det var dax att gå ut tog vi med oss "ballong isen" och fortsatte att undersöka ute.
Nu ska vi se vad som finns inuti dessa ballonger?
Pojken tar bort rester av ballong, oj vad halt och kallt isklotet var.
Barnen inspirerades av att experimentera med den vackra isen och dess färger och former.
Vilket vackert isklot!
Här försöker vi sammanfoga isen med hjälp av salt.
Så här blev konstverket.
Vi tog med "ballongisen" ut.
Oj, denna ballongen har inte stelnat.
"utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband med naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" Lpfö 98
"utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband med naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" Lpfö 98
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar