När vi gjorde studiebesök på NAVETscience center fick vi inspiration till att spela skuggteater. Vi fick gissa vilka figurer som visades bakom den ”vita duken”. De första gångerna figurerna visades upp var det svårt att se vilka det var, men sen blev konturerna tydligare och tydligare och vi kunde se att det var Nasse, Bamse och andra kända figurer. Efteråt visade pedagogerna skillnaderna på alla figurer och då förstod man att tydligheten på skuggornas konturer beror på hur noga figurerna är utklippta. Detta kan ju vara ett sätt att utmana barnen att försöka vara noga när de klipper. Att klippa Nasse och Bamse är kanske inte så lätt, men barnen kan ju t.ex klippa olika former och visa för varandra i skuggteatern. Vi har även tänkt ha färdigklippta figurer, sagor och sånger som barnen kan agera med för varandra. I detta lilla projekt integreras olika målområden i läroplanen såsom naturvetenskap och teknik (lampor, skuggor, ljus/mörker, färger) språk o kommunikation (berätta, lyssna, fantisera, agera) skapande (fantasi, kreativitet, klippa, klistra) inflytande (upptäcka och utforska i miljön när man har lust, ansvara för material och "demokratiska processer" med kompisar) värdegrundsfrågor (tänkvärda sagor, turtagning, samarbete och respekt för kompisarna)
Först fick barnen gissa vilka figurer som visades. Ser ni att det här är en apa? Det såg i alla fall barnen och vi sjöng låten... "inifrån djungeln kommer en apa fram".
Här kommer det en haj och en bil...." Åh pappa haj...åh mamma haj"
"Vi hammrar och spikar och bygger en bil"
Det var en gång de TRE BOCKARNA BRUSE...här kommer den lilla Bocken Bruse...tripp, tripp
...NU KOMMER JAG OCH ÄTER UPP DEJ!! säger trollet!
Det blir väldigt spännande....fast barnen vet att den Stora bocken stångar ner trollet i ån.
Sen fick barnen själva komma fram och agera för varandra och oss. Barnen upptäckte att det krävs viss teknik för att skapa den bästa och tydligaste skuggan...man måste hålla figuren på lagom avstånd, inte använda för häftiga rörelser och framförallt inte sitta framför lampan för då skymmer man ljuset och det blir ingen skugga.
Denna bilden, av en flodhäst, tyckte barnen var klurigast att gissa vad den föreställde.
(PS. Skuggteatern är gjord av en vädringsställning med svart och vit lakansväv. Bakom står en bygglampa med lågenergi lampa i som inte blir så varm)
Vad spännande. Detta är något som jag kan tänka mig går hem hos barnen. Något nytt och spännande.
SvaraRadera//Åsa
Hej Åsa!
RaderaSå är det absolut. Vi försöker ju som sagt vara ett komplement till hemmet och vill att barnen ska få upptäcka och utforska miljöer och material de oftast inte har hemma. Besöket på Navet gav oss ändå mer inspiration. Du är välkommen att hälsa på/Vi på Bäcken