Efter en förfrågan om besök från Ugglan förskola i Tidaholm, hade vi igår kväll ett studiebesök. Rundvandring i miljöerna, frågor om material, arbetssätt och ”teknikprojekt” stod på schemat. Det blev många givande diskussioner och reflektioner kring arbetet i förskolan. Det är så nyttigt och utvecklande att få tänka till lite extra på vad, hur och varför vi gör som vi gör? Man blir också givetvis varm och glad när man får positiv kritik för sitt arbete och när andra duktiga pedagoger vill hämta inspiration i vårt sätt att arbeta. Det blev många frågor om hur tiden och pedagoger räcker till. Ibland kanske vi pedagoger måste tänka till om vad vi vill med tiden, vad prioriteras, vad planeras och vad ger alla möten vi ska gå på? Ibland kanske vi strukturerar och planerar upp tiden för mycket, så vi inte riktigt känner att vi finns närvarande för barnen och det som de vill utforska, utan istället känner en stress för allt vi ska göra och hinna med. Dessa frågor var centrala under studiebesöket och vi tror det är frågor som är viktiga för förskolans fortsatta utveckling.
Lite nervösa var vi inför att bli "granskade". Här kommer 9 engagerade pedagoger och en chef från Förskolan Ugglan i Tidaholm.
Vårt "lokala konstruktions material" Moa tyckte de var rejält och intressant att bygga med.
"Teknikrummet" uppehöll vi oss länge i. Pedagogerna reflekterade över att miljöerna och materialet måste väcka barnens nyfikenhet och intresse. De sa flera gånger att det är ju detta vi ska ge barnen på förskolan dvs. det ofärdiga och kreativa materialet och vara ett komplementet till hemmet.
Många frågor om material kom också upp. De fick tips på olika ställen vi hittat bra grejer, men vi berättade också att vi arbetar med mycket återvinningsmaterial och skänkt material från företag och föräldrar. "Skräp är det som blir kvar när fantasin tagit slut"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar