tisdag 18 december 2012

Dagens insats!

Lampan till oh- apparaten är förbrukningsvara här på Bäcken. Idag var det dags att byta.Våra barn tror på sig själva och påpekade att de kunde byta lampan. De hämtade skruvmejsel i verkstan och började skruva...

En stjärnmejsel visste de att de skulle vara. Sex skruvar skulle skruvas ur, så det blev tre var kom de fram till.

Stilstudie på en duktig hantverkare!

Grabbarna upptäckte också att skruvarna fastnade på mejseln...

...kolla den är magnetisk!

Turtagning, nu är det din tur!

Här öppnar man...

...och här sitter lampan!

Uppdraget utfört!

VI HÄLSAR ALLA EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!!



torsdag 13 december 2012

Material från kreativt återanvändningscenter!

Skumgummimaterialet vi fick när pedagogerna från Vaggeryd/skillingaryd var här, har i veckan blivit härliga tavlor med hjälp av oh apparaten. Barnen upptäckte att de färgade prickarna passade perfekt i hålen på skumgummimaterialet. De lade olika färger och mönster och tittade sedan på "tavlan" som projicerades på väggen.

5 gånger 5= 25 upptäckte barnen på ett konkret sätt.

En hel vägg med färgade prickar att fånga, räkna och uppleva.

Vi har två oh -apparater, men önskar fler. De är hårdvaluta här på Bäcken, eftersom de tillför en dimension till på många sätt. Vet någon var det finns gamla som står och skräpar, så hör gärna av er. 

En mysig sagostund i prickarnas land...

Vi tackar Kreativt återanvändningscenter i Vaggeryd/Skillingaryd för roligt material!! 

tisdag 11 december 2012

Nätverk!


I går kväll hade vi besök av pedagoger från Vaggeryd/Skillingaryd. Pedagogerna kom från fyra olika förskolor och ingår i ett nätverk och utvecklingsarbete som kallas GULDGRUVAN. Guldgruvans ide är att använda olika företags spill- och restmaterial som bas i sin verksamhet med barnen. Projektet vann priset ”årets miljöinsats” 2012 i kommunen med motivationen:
Fyra avdelningar på fyra olika förskolor – Klevshult, Gullbäcken, Götafors och Slätten – har valt att ha spillmaterial som bas för sin verksamhet. Utvecklingsarbetet har döpts till Guldgruvan och sker i nära samarbete med Kreativt Återanvändningscenter, en gemensam satsning mellan kommun och näringsliv som sätter fokus på hållbarhet och kreativt lärande och väcker teknikintresset redan hos förskolebarn.

I höstas tog de kontakt med oss utifrån tanken att kunna utforma ett samarbete. Vi blev jätteglada, då vi redan brinner för begreppet "kreativ återanvändning". Det blev många diskussioner och reflektioner under kvällen. Vi hade ganska lika erfarenheter av hur det ofärdiga materialet fungerar i verksamheten. Alla tyckte att barnen blir mer kreativa, de vågar tänka och prova mer själva eftersom det inte finns rätt och fel med materialet, samarbetet gynnas och det blir mindre konflikter då det ofta finns mycket material och inte bara enstaka bilar, dockor eller figurer, samt att barnen blir medvetna om att man faktiskt kan återanvända material istället för att bara kasta. Pedagogerna hade med sig lite material till oss från företagen nere hos dem....jättekul tycker vi. Vi funderar redan på vad vi kan ta med när det är vår tur att besöka dem?


Pedagogerna passade på att hämta inspiration och fota våra miljöer och vårt material.

Verkstan tyckte de var en kreativ plats, med allt material och alla verktyg barnen har tillgång till...

...och magnethörnan förstås.

Vi fick stora, tomma trådrullar från textilindustrin...

...skumgummi material...

...stora, lätta frigolitklossar från Kinnarps. Roliga att bygga med.

 
Järnrattar från stolar att använda i leken.


torsdag 6 december 2012

Spridningskonferens!

I onsdags morse kl 5.30, i kyla och yrsnö, styrde vi kosan mot Borås och Steps-spridningskonferens. Tänk att projektet pågått i två år och nu skulle avslutas. Vi fick en underbar dag med intressanta, utmanande och roliga föreläsningar. Vi fick också för första gången hålla ett eget litet föredrag om vår verksamhet och vi fick diskutera och svara på frågor om hur vi jobbar med entreprenöriell pedagogik, samt ta del av andra skolors och förskolors arbeten...god mat och fika var ju också ett plus förstås.

Efter denna dagen är vi ännu mer säkra på att den entreprenöriella pedagogiken är framtidens pedagogik. Ska vi kunna fånga dagens barn och ge dem motivation till kunskap och lärande måste vi "stå på deras kulle" och vi måste utgå i från "deras livsvärld" som Åsa Falk Lindkvist från Umeå universitet pratade så mycket om. Det går inte att bara med målstyrning, makt och betyg få dagens barn motiverade att lära sig det vi tycker de ska kunna. De går inte med på det, de vill veta vad de har för användning av kunskapen och de vill känna att det berör dem på något sätt. Vi tycker att det låter ganska sunt. Tibro kommuns Magnus Thompsson stod också på scen som komiker under dagen. Han berättade bl.a.om sin skoltid och ifrågasatte exempelvis hur mycket nytta man har av att  utantill kunna landskapsblomman i Medelpad eller residencestaden i Västerbotten när man på några sekunder kan ta reda på det om man skulle behöva?

Vi ser fram emot att följa hur den entreprenöriella pedagogiken växer fram på våra förskolor och skolor runt om i landet och  vi vill tacka STEPS  för att de hjälpt oss utveckla de tankar vi redan tidigare påbörjat om entreprenöriell pedagogik.


Så här såg vår monter ut. Vi hade med oss dokumentationer och lite material.

Flera besökare var intresserade och det var kul att få berätta om vår verksamhet.

En god "mingel lunch" bjöds vi på!

Magnus Thompson  bjöd på många bra inslag och tankeställare under dagen!

Inspirerade och trötta pedagoger yrade sedan hem i vintermörkret!!








fredag 30 november 2012

Årets julgranspynt!

I år kommer vår julgran till julskyltningen i gallerian vara klädd i ”robot tema”. Vår elev från högskolan har introducerat en robot för barngruppen. Barnen har varit lyriska över denna robot och nu har detta lett fram till att de tillverkat alldeles egna robotar i vår verkstad. Barnen är överens om att de ska hänga i granen och vi är helt säkra på att de kommer pryda sin plats. För att fortsätta på robot temat har barnen också dekorerat folieformar med pärlor och glitter.


Här får barnen träffa roboten "sinne".

De vill göra egna robotar och kommer fram till att mjölkpaket kan vara en bra modell.

De klär robotarna i folie och sätter fast det de tycker deras egen robot ska ha...

...det blir verkligen personliga små filurer.

Här står de i väntan på granen.

Tillverkning av folieformar...

...de kommer nog glittra fint i granen!

I förmiddags var det dags för robotarna att hängas upp.

Undrar om de gillar att hänga i granen? På måndag får de komma tillbaka till oss igen!

TREVLIG 1.A ADVENT PÅ ER ALLA!









tisdag 27 november 2012

Bröllopstårta i byggen!


Idag vill vi dela med oss av två flickors vackra bröllopstårta. De staplade flera tomma kabelrullar på varandra. Sedan började de dekorera...det var en fröjd att följa deras tankegångar om en bröllopstårta;

-Den ska räcka till många gäster, därför är den så hög!
-Det ska vara mycket godis på den , för det vill flickan!
-Den smakar choklad, det gillar pojken!
-Den måste stå och svalna en stund när den är nybakad!
-Den ska inte bara vara god, den ska vara vacker!
-Man ska äta den när man har dansat!


Tomma kabelrullar  i olika storlekar blir perfekt till tårtbottnar...

...man får tänka ut hur de ska placeras för att tårtan ska bli stabil.

Glittriga julgranskulor passar perfekt till garnityr...

...och fina sidenblommor.

Sedan fylls det på med godis.

Längst upp står en brud.

Nu kan bröllopsgästerna komma!!


fredag 23 november 2012

Nya utmaningar!


Bygg och konstruktion och skapande har stor plats i vår verksamhet på olika sätt.
Barngruppen har utforskat, upptäckt och lärt mycket om bygg och konstruktion och andra tekniker. Nu märker vi att det är dags att ge dem nya utmaningar i "den proximala utvecklingszonen" som Vygotskij så fint kallar det när utmaningarna ligger på nivå precis ovanför det redan ”kända”. Ett sätt vi provat är att ge barnen olika uppdrag ex. att bygga efter ritning eller göra en egen ritning.

Ljusbordet ger flera dimensioner; tillsammans med ljuset och olika material kan barnen upptäcka skillnader. Tjejerna samarbetar för att komma på hur klossarna ska ligga för att skapa mönstret på bilden.


Uppdraget löst...yes!


En enkel och rolig variant är att ta kort på legokonstruktioner, som barnen sedan kan försöka bygga ihop.

Här märker vi också att barnen har full koll på olika färgnyanser ex ljus och mörkgön.

Uppdraget löst...yes!

Här har vi lagt ut färgade tändstickor på ett papper i olika mönster och former, sedan fotat och laminerat.
Barnen kan fortsätta mönstret och lägga de olika formerna.

Uppdraget löst...yes!


Pojken håller på att konstruera en figur ur Starwars, ben och armar på plats...

...kropp...

...ett huvud och ett lasersvärd i handen. Jättenöjd!


Efteråt tittade vi på figuren och försökte tillsammans göra en ritning på delarna.
- Nu kan ju alla bygga likadan gubbe som jag! var en reflektion från pojken. Vår  reflektion var; Han satte precis fingret på vad en ritning är till för...4 år gammal och väldigt kompetent!

Skriften "Förskola i utveckling" skriver s 16:
"Genom att göra skisser, ritningar och modeller får barn upplevelser av perspektiv och proportion, längd, bredd och höjd. Lek med material som ex. klossar är av tradition ett inslag i förskolan. Denna lek utvecklar även barnens förståelse för matematiska begrepp som olika och lika, avstånd, storlek, form, tyngd och volym. I förskolan ska barn ges möjligheter att utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera genom att pröva och undersöka olika material, redskap och tekniker"