Bygg och konstruktion och skapande har stor plats i vår verksamhet på olika sätt.
Barngruppen har utforskat, upptäckt och lärt mycket om bygg och konstruktion och andra tekniker. Nu märker vi att det är dags att ge dem nya utmaningar i "den proximala utvecklingszonen" som Vygotskij så fint kallar det när utmaningarna ligger på nivå precis ovanför det redan ”kända”. Ett sätt vi provat är att ge barnen olika uppdrag ex. att bygga efter ritning eller göra en egen ritning.
Ljusbordet ger flera dimensioner; tillsammans med ljuset och olika material kan barnen upptäcka skillnader. Tjejerna samarbetar för att komma på hur klossarna ska ligga för att skapa mönstret på bilden.
Uppdraget löst...yes!
En enkel och rolig variant är att ta kort på legokonstruktioner, som barnen sedan kan försöka bygga ihop.
Här märker vi också att barnen har full koll på olika färgnyanser ex ljus och mörkgön.
Uppdraget löst...yes!
Här har vi lagt ut färgade tändstickor på ett papper i olika mönster och former, sedan fotat och laminerat.
Barnen kan fortsätta mönstret och lägga de olika formerna.
Uppdraget löst...yes!
Pojken håller på att konstruera en figur ur Starwars, ben och armar på plats...
...kropp...
...ett huvud och ett lasersvärd i handen. Jättenöjd!
Efteråt tittade vi på figuren och försökte tillsammans göra en ritning på delarna.
- Nu kan ju alla bygga likadan gubbe som jag! var en reflektion från pojken. Vår reflektion var; Han satte precis fingret på vad en ritning är till för...4 år gammal och väldigt kompetent!
Skriften "Förskola i utveckling" skriver s 16:
"Genom att göra skisser, ritningar och modeller får barn upplevelser av perspektiv och proportion, längd, bredd och höjd. Lek med material som ex. klossar är av tradition ett inslag i förskolan. Denna lek utvecklar även barnens förståelse för matematiska begrepp som olika och lika, avstånd, storlek, form, tyngd och volym. I förskolan ska barn ges möjligheter att utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera genom att pröva och undersöka olika material, redskap och tekniker"