Helt otroligt är det!...men det har landat en raket och en rymdfigur från Saturnus här på Bäckens förskola, han heter Rymdis! Han hade också med sig två stjärnkikare, så vi kan kika upp mot rymden och se stjärnor, månen och kanske något annat spännande??
Barnen kom med flera påståenden och funderingar till Rymdis, som vi får försöka ta reda på.
Vi har bestämt att bygga vårt rymdprojekt utifrån en ”storyline” dvs. vi utgår ifrån en berättelse som fängslar barnen. I vår berättelse om Rymdis och hans vänner får barnen hjälpa figurerna med att lösa problem, ta reda på saker och göra experiment som har med rymden att göra påolika sätt. Vi får givetvis lyssna in barnen innan vi bygger vidare på vår berättelse för att veta vilka uppdrag som kan passa.
Vi har hittills fått veta att Rymdis vänner (Kosmos och Nova) som är kvar på Saturnus, har börjat leta efter honom. De vill åka iväg och leta men vet inte hur de ska åka? Vi frågade barnen om de kunde komma på vad man kan behöva för att komma iväg ut i rymden? -En raket! En motor! Eld! Bensin!
Jättebra förslag, men undrar om det kan finnas något enklare sätt att lyfta?
Vi undrade om någon hade sett något stort, utan vanlig motor flyga i luften? -Ja luftballong!
Kan luft göra att något flyger iväg? Vill ni prova frågade vi?
Uppdrag 1 Ballongraketen
Kosmos och Nova blir jätteglada för hjälpen med ballongraketen, men tycker att den går för sakta! De vill komma fram fortare till Rymdis, som de nu vet landat på planeten jorden.
Vi berättade detta för barnen och undrade om de kunde komma på något sätt att göra raketen snabbare?
- Mera eld! trodde barnen. Ett bra förslag så klart. Men om man tänker på hur raketen är konstruerad, hur den ser ut? - En trekant där uppe! sa en flicka. Just det, precis huvudet på spiken! I nästa experiment fick barnen ta reda på luftmotståndets betydelse och sedan konstruera varsin egen raket. De lärde också känna formerna cylinder och kon.
Uppdrag 2 Luftmotstånd
Rymdis kommer farande på vår vita duk. Barnen blir eld och lågor och undrar vad som ska hända?
Nu har han kommit ut ur sin raket och undrar förstås vart han hamnat? Barnen hälsar honom välkommen och berättar att han är på planeten jorden, på Bäckens förskola. Rymdis berättar lite om varifrån han kommer och hur det ser ut där.
Rymdis visar de fina tubkikarna han haft med sig och tycker att vi ska kika upp mot hans planet Saturnus. Han är så stolt för att Saturnus har de finaste ringarna runt sig.
Vi försöker att kika inifrån först, men det är jättesvårt att se något. Vi bestämmer att ta med kikarna ut istället.
Alla vill prova. Men vi upptäcker snart att det krävs lite träning för att kunna se något i kikaren...man måste titta med ett öga och vara en bit ifrån.
Vi ser träd, fåglar, katter, flygplan och annat! För att se stjärnor och planeter behöver vi träffas en kväll tror vi eller vänta till höstmörkret.
Nu ska vi testa ballongraketen!
Luft är verkligen en bra motor...
...ballongraketen åker genom hela rummet!
Barnen får gissa om de tror att det platta pappret åker iväg högst...
...eller det konformade pappret. Vi upptäcker att det konformade pappret flyger mycket bättre, högre och snabbare. Barnen förstår nu varför rymdraketer är formade så.
De håller på länge och testar hur de olika formerna flyger!
Pojken formar en cylinderform till sin rymdraket.
Barnen väljer dekorationer till sina raketer.
Den behöver fenor också, för att styra med säger pojken.
Koncentration!
Vi ses i rymden! Den här raketen ska till Mars och hämta snö. För det är kallt på Mars, -100 grader har vi lärt oss.