”Miljön som tredje pedagogen”, undersökande, tillgänglighet, kompetenta barn, inflytande osv. är några begrepp som vi försöker jobba efter. På vår förskola finns allt material tillgängligt för barnen och de får också använda allt material, varför skulle vi annars ha det hos oss? Mycket av det material som barnen älskar att använda är också ofta ett väldigt billigt material, som exempelvis glitter. Åtminstone älskar våra barn att glittra sina skapelser. Alla har vi nog stött på pedagoger som tycker det är jobbigt att låta barnen använda glitter. -Det blir ju glitter överallt! -Jag håller åt dej! Men barnen vill alltid göra själva. De vill bestämma själva hur mycket glitter de vill ha och känna själva känslan av att strö på det. Visst kan det bli glitter lite överallt, men vi brukar tänka; VAD KAN HÄNDA? Nja, att det blir glitter på golvet och på strumporna osv. Hos oss står det ”sopset” utställda lite överallt, så barnen kan sopa efter sig. Vi vill ju vara en verkstad där barnen får lov att utforska miljöer och material. Vi menar att då måste vi också visa det med vårt förhållningssätt, våra miljöer och vår barnsyn.
I fredags fick vi påminna oss om att glitter är billigt, inte farligt, går att sopa upp och är väldigt vackert!!!
Eftersom vi inte var med just vid tillfället när detta skedde i ateljen undrar vi vad de två konstnärerna undersökte?
Tåmålning i glitter kanske?
Dessa söta fötter skvallrar om det i alla fall : )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar