Att röd och gul = orange har barngruppen tidigare kommit på. Nu har några också upptäckt att blå och röd = lila. Att använda färg i ”vattenleken” var inte vår tanke från början. Vi hade mer tänkt att barnen skulle utforska volymer, flyta/sjunka, förflytta vatten osv. Men finns det rätt och fel när det gäller barns utforskande och lärande? Det är svårt att bli annat än glad när man hör –Fröken fröken! Det blir lila. Blå och röd blir lila. Tänk om man då skulle svara: -Vart har du tagit det där? Häll ut det där! Du får inte ha färg här inne?
Värt att fundera på: Vilka signaler sänder vi då till barnet? Varför får de inte ha färg i vattenleken? Vad kan hända som värst? Är färgen för dyr? Kan det bli smutsigt? Går det inte tvätta bort? Ska barn inte ta sig sådana friheter eller vad är problemet?
När vi diskuterar och reflekterar över hur vi bemöter barnen – förhållningssättet, kommer vi alltid fram till att det är viktigt att försöka ta reda på ”barnperspektivet” dvs. vad har barnet för avsikt med sina tankar, sina frågor och sitt handlande. Det är mycket enklare att förstå och bemöta ett barn om man vet vad de har för avsikter.
Fröken, fröken!! Det blir lila! Blå och röd blir lila.
Det är nog så att "learning by doing" stämmer ganska bra i vår barngrupp.
Hela dagen pratade flickan om att göra lila färg sen hon upptäckte detta fenomen.
Stolt tjej visar upp resultatet lila!
Hon provade sen också att blanda blå och röd i ateljen med cromarfärgen
och det blev också lila resultat.
Hon inspirerade på detta sätt många andra barn att vilja blanda färg.
Kompisen tyckte det var mer spännande att göra bubblor i det blåa vattnet.
Att vattnet var blått gick inte att dölja, men det gjorde inget för det var pojkens favoritfärg.