Han höll bitsen mot handen och kände att det kittlades mot huden. Efter stund gick han runt och hittade olika ställen att skruva på…Detta skedde under tiden som flera barn gick ut och in i rummet. Då förstår man att nyfikenheten, intresset och den inneboende lusten att lära finns.
Både ordet och själva verktyget finns i miljön. Pojken i dokumentationen har lärt sig att uttala ordet "skruvdragare". Inte läsa än, men det blir nog nästa steg med det intresset för skruvdragare..
Det snurrar!
Det är jag som bestämmer hur det ska snurra!
Titta nu lyser lampan där! han pekar.
Undrar hur det lyser om jag ligger ner?
Yes, jag kan ju både lysa och snurra på en gång. Det kittlas lite mot handen.
Här finns det ju skruvar, jag testar att skruva i dom.
Flera skruvar, jag testar här också.
Dom här hjulen sitter ju fast med skruvar ser jag nu. Jag testar här också.
Nämen! det finns ju skruvar överallt. Ja faktiskt, en ganska bra iakttagelse av en 2 åring.
Den här går ju faktiskt också att skruva med. Inte lika kul och inte lika många finesser, men det funkar.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
(Lpfö 98)
Beundrar hur Ni kommer på alla ideér som denna dokumentation med skruvdragaren. Att genom enkla lösningar som en vägg med skruvar där barnen själva får undersöka, upptäcka och reflektera över hur den fungerar utan att det är "farligt" eller otillåtet som det oftast är. Vilken Lärprocess han går igenom med hjälp av det material ni har att tillgå..Fantastiskt!
SvaraRaderaVisst är det fantastiskt...lika kul varje gång man får syn på en sån här lärprocess, det gäller att ha rätt "glasögon" på sig och hålla ut, i detta fallet i 45 minuter. Såna här processer händer varje dag och det vill till att vara närvarande både fysiskt och psykiskt för att fånga dom. Det blir ju heller inte "farligt" om pedagogen är närvarande.
SvaraRadera