torsdag 28 februari 2013

Roligt med lego!


Lego är ju ett material som kan vara både kreativt eller ganska färdigt beroende på vilka satser man väljer och hur man använder det. Vi har fastnat för detta lego just nu. Det är extra roligt eftersom barngruppen hållit på mycket med olika bollbanor och nu fått ytterligare ett material att använda sig av. Barnen kan bygga efter egen fantasi eller efter inspirerande ritningar. Sedan får bollarna eller dockorna prova banorna.


Barnen får inspiration av de roliga bilderna.



Men oftast hittar de på egna banor och testar sig fram till olika lösningar.

Ibland kommer inte bollen ut på andra sidan och då får man undersöka vad problemet är? En för snäv krök eller för dålig lutning brukar vara felet.


Barnen har kommit på att de kan använda hyllan för att få en högre bana och den hjälper också till att stabilisera banan.



Pojken upptäcker att banan är för lång för att hålla ihop. Den behöver stöttas upp någonstans på mitten!

Barnen testar och får ofta ompröva sina konstruktioner för att få dem funktionella.

"Bygg och konstruktionslekar kan även bidra till att barn ges tillfälle att öva manuella färdigheter som att handskas med redskap,ta isär och sätta ihop delar i modeller samt tillämpa olika tekniker. För förskolebarnet kan undersökningar göras om flera gånger.De nya resultaten kan alltid jämföras med de gamla. Att testa och förbättra samt samtala om undersökningar, konstruktioner och olika lösningarär en viktig del i arbetet " Förskola i utveckling - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan s.16



tisdag 26 februari 2013

Inspirerande eftermiddag på Inredia!


I onsdagskväll kände vi oss upprymda av Lin education och Micke Gunnarssons tänkvärda föreläsningar. De pratade om våra barn och elever med en stor värme och menade att vi måste försöka skapa en förskola/skola som utgår ifrån nutid och de behov och lärmiljöer som ”tänder ögonen” på dagens barn och ungdomar. De pratade om rolighetsprincipen; att elever lär mycket lättare om de har roligt och känner mening och att IKT verktyg är något som dagens barn och ungdomar använder sig mycket av. Om vi då vet vilka kanaler eleverna använder för att kommunicera och lära, varför möter och utmanar vi dem då inte där? Vi har hört många röster som menar att det inte bara ska vara roligt att gå i skolan, ibland är det bara att rå-plugga in tills man kan! Tills man kan vadå? Få alla rätt på provet? Micke Gunnarsson menade att många barn har känslan av att de går i skolan för lärarnas skull eller för att bli bra på att ”gå i skolan”. Man säger åt elever att de får ”stå ut” några år till! Vill vi verkligen att det är så här skolan ska uppfattas av våra barn och ungdomar? Här på förskolan har vi barn som är undersökande, kreativa, problemlösare och älskar att söka ny kunskap. Vi önskar att dessa förmågor ska få leva kvar i dem även när de börjar skolan. Ibland har vi funderat på om vi gör våra barn en tjänst eller otjänst genom att jobba på det sätt vi gör? Om skolan inte kan möta våra vetgiriga, kreativa och ifrågasättande barn kanske de kan få det svårt istället? Men denna eftermiddag stärktes vi i att fortsätta.Våra tankar om entreprenöriella förmågor togs också upp av Micke Gunnarsson. Han menade att många av de jobb som våra fyraåringar kommer ha i framtiden, inte ens finns idag. Därför vet vi inte riktigt heller vad de behöver för kunskaper. Men vi vet att de kommer ha nytta av förmågor som nyfikenhet, kreativitet, företagsamhet, flexibilitet, nytänkande, initiativtagande, samarbetsförmåga osv.
Så det får fortfarande bli detta som våra dagar består mycket av här på Bäckens förskola!

Education is not the learning of facts but the training of the mind to think” Albert Einstein

fredag 22 februari 2013

Återanvända former!

Former är nog ett ganska känt, återkommande ämne i förskolan. Barnen målar, klipper ut och lär sig namn på olika former. Eftersom vi inte tror på samlingar och punktinsatser som bästa lärmiljö har vi funderat lite på hur vi kan få in ”former” i miljön så att barnen kommer i kontakt med dem på ett upptäckande, kreativt och naturligt sätt. Resultatet blev att jobba med återanvänt material i olika former tillsammans med moonsanden....

Ett härligt gäng som gillar att skapa former i sanden.

Många små händer samsas om den lilla ytan i "sandlådan".

 Vi har bl.a. återanvänt salladstallrikar från hämtmat (oktagon, kvadrat) mjölkpaket (rektangel, kvadrat) toarulle (cirkel) sirapsflaska (cirkel) hyllplansskydd (triangel) och vi hittar nya former i återanvänt material hela tiden....billigt och kreativt : )

VI ÖNSKAR TREVLIG HELG!!

tisdag 19 februari 2013

Snö inne och ute!

En pojke kom på ide`n att lägga in en snöboll i frysen. När han sen en morgon kom till förskolan tog han fram den och började utfoska. Vi märkte att den var väldigt hård och isig.  Pojken ville prova att måla på den. Han upptäckte att det inte var någon bra ide att använda tuschpennor, för spetsen gick sönder. Efter det ville han ha en vattenkanna, fixade vatten och började hälla på sin snöboll. Hans tanke var att snöbollen skulle smälta och det gjorde den. Han trodde också  att snöbollen skulle smälta fortare om han hällde på varmvatten och det var också sant. Sen ville han visa sina kompisar vad han upptäckt, så vi tog in  en stor balja med snö!

 Is/snö bollen blir röd.

 Full aktivitet att göra olika former i snön.

 Jag ska göra en kub! Det får plats mer om man trycker åt!

 Här får många sinnen vara med, några tyckte det var kallt om händerna och ville ha något att gräva med i snön.

 Pojken berättade att tuschpennor inte var bra att ha i snön, därför provade vi vattenfärg.


Här hade barnen en ide` om att färgen skulle sjunka neråt om vi hällde på vatten.

Snögubbeväder!

 -Jag vill spraya gul färg, jag gör ögon!

 Så här bra blev det!

 Många barn ville vara med att hjälpa till!

Wow va snyggt!

fredag 15 februari 2013

Hjulet!

Som nytt tekniskt område att utforska, har vi  under en tid haft ”hjulet”. När vi själva började fundera på hur livet och vardagen skulle fungera utan hjulets upptäckt blev vi ganska fort imponerade av hur mycket som är uppbyggt med hjulets principer som grund. Detta ville vi också att barnen skulle få en inblick i, och framförallt själva upptäcka. Det gällde för oss att skapa möjligheter för detta på olika sätt i våra miljöer och verksamheten i övrigt. Som en uppstart åkte vi pedagoger till Balthazar (science center) en kväll och fick lite inspiration.

Lutande planet är en annan princip som barnen tidigare upptäckt och använt sig mycket av i sina aktiviteter. Denna princip har de även använt sig av tillsamman med hjulet på olika sätt.  

    

Vi vill dela med oss lite av barngruppens upptäckande här på Bäcken:



Flickorna testar hur olika hjul rullar på våra lutande plan.

Det ena "hjulet" välter hela tiden! Varför?

Varför åker inte båten? Den har ju inga hjul! Men bilen kan ju putta på båten med hjälp av sina hjul...

...barnen upptäcker också friktion eftersom vi gjort lutande plan med olika underlag bl.a. wellpapp, tyg, sandpapper.


Våra kugghjul är spännande! Flickan försöker räkna ut ur hon ska få flera hjul att snurra samtidigt.

Pojken testar att bygga utåt med en "axel"  och det fungerar faktiskt!

 Så här ser vår inspirationsvägg för hjul ut just nu.

Förra veckan intresserade sig barnen för parishjulet och vi utmanade dem att bygga modeller med vårt magnet material....


...magformers...

...smart max..

...geomag.

Här byggs lutande plan åt egentillverkade bilar.

 
Nu ska vi se om däcken fungerar?

Dom funkade jättebra, så nu ska vi prova en större backe.

Att göra banor åt bilar, hjul, bollar och annat som rullar älskar vår barngrupp.


Det är problemlösning hela tiden för att få saker att stanna på plats!

Detta är vår längsta bana hittils!

Barnen bygger ofta egna bilar och testar sen vilka modeller som håller bäst, går fortast eller längst?

Den här var iallafall snygg, men den gick snett!

Detta är en gräsklippare som barnen byggt. Nu ska de testa om den fixar backen utan att välta?

Pojken har hittat ett "hjul" dvs. en tom bandrulle. Sen har han tillverkat en bro över till lådan.


Ute har barnen också mycket använt principerna "hjulet" och "lutande planet". 


Ett av våra konstruktions material innehåller också hjul och barnen bygger bl.a  bilar och maskiner.


En tälja är också uppbyggd på hjulprincipen, det har barnen upptäckt. Linan rullar i hjulet och kan hissa saker upp och ner!


Under en period tillverkade barnen mycket sådana här snurror...

...men de vill ofta välta efter en stund.

De kommer på att om man sätter ett hjul i botten snurar det längre utan att välta.

De testar  många olika varianter.

Denna text inspirerade oss:
"Låt oss måla upp en bild som beskriver vår omgivning utan den kanske mest fascinerande uppfinning som någonsin i vår världshistoria har beskådats, hjulet. Föreställ dig dagens verklighet utan denna storslagna uppfinning som vi alla tar del av, från att väckarklockan ringer på morgonen tills kvällsnyheterna är slut på kvällen och man går tills sängs. Du kommer snart att finna att hjulet förekommer i alla möjliga föremål som speglar vår vardag. Vi kan börja med att nämna det mest självklara, alla fordon; bilar, motorcyklar, tåg, flygplan, kugghjul eller dylikt i maskiner, i vapen samt mestadels i fabriks- och gårdsutrustning.

Världen har stått still i utvecklingen att komma på något som kan vara en bättre uppfinning än själva hjulet, efter det att denna enastående uppfinning upptäcktes på kontinenterna världen över för längesedan. Även idag, flera tusen år senare är många forskare redan konstaterade; Hjulet är en oumbärlig uppfinning som kommer brukas långt in i framtiden!

Hjulets fysiska funktion
Hjulets funktion är inte så komplicerad faktiskt. Det är en mycket smart uppfinning om man tänker efter. Den är till för att minska friktionen och göra arbetet mycket lättare. Det är mycket lättare att rulla fram materialet på en vagn än att dra det. Dessutom underlättar hjulet för balansen genom centrifugalkraften som gör att hjulet hålls upprätt och inte faller lika lätt när det snurrar, på så sett är det mycket lättare att hålla balansen när hjulet snurrar.
Det finns många olika sorters hjul: kugghjul, cykelhjul, stödhjul och på hjulen brukar det sitta däck med en slang med luft i som aldrig brukar vara pumpad. Luften gör att stötar och annat dämpas vilket gör att färden blir mycket behagligare.

Kugghjulets funktion är annorlunda. Där griper kuggarna i varandra och överför kraften till andra hjul som då snurrar i motsatt riktning. Dessa används i en mängd olika föremål såsom cyklar, klockor och i en massa tekniska prylar som ska röra sig på något sätt, t.ex. skrivare, cd-växlare, luckor av olika slag osv….

Man trodde att hjulet var en ganska självklar uppfinning för att det är så användbart och så lätt att uppfinna så att när varje civilisation kom till en vis tidsepok skulle hjulet kommas på men så verkade inte det vara i Mayariket där kom inte hjulet förrän de vita anlände och förstörde flera tusen år av självständighet" skolarbete.nu/skolarbeten/hjulet-2/


.