fredag 28 september 2012

Studiebesök!


I går var Skövdes nyaste förskola här på studiebesök, Trädgårdsstadens förskola. De hade startat sin verksamhet i april i år och höll på att utforma sina miljöer och sin verksamhet. De hade just nu tre avdelningar men skulle bli fem så småningom. Så man kan säga att vi hade helt olika utgångslägen. Deras utgångsläge är en helt nybyggd och modern förskola med fem avdelningar och vårt är i äldre lokaler med bara en avdelning. Det som är så fantastiskt är att detta inte spelar så stor roll för hur kvaliteten på verksamheten blir. Det som spelar roll är hur vi tänker kring barnen, förhållningssättet och miljöerna. Men vår önskan är att åtminstone kunna ha två avdelningar, för att lättare kunna möta barnen med miljöer och material och även kunna ta emot syskon och andra barn som vill börja hos oss.

Under kvällen fick vi svara på frågor om hur det gick till när vi startade? Hur processen har sett ut fram tills idag? Vart vi får våra idéer ifrån? Om vi fått fortbildning i teknik? Hur vi jobbar i miljöerna och hur vi delar barngruppen? Vart material kommer ifrån osv.
Kvällen till ära visade vi också en ny PowerPoint presentation där vi försökt fånga grunden i vår verksamhet, hur vi tänker kring barn, förhållningssätt, miljöer och teknik. När vi avslutade kvällen sa i alla fall våra gäster att de fått mycket inspiration och vi bestämde att de skulle höra av sig om fler frågor dök upp. Vem vet, om en tid kanske det blir vår tur att hälsa på i Trädgårdsstaden!!


En oh apparat skulle pedagogerna hålla hålla utkik efter.

Pedagogerna tyckte det var intressant att barnen hade tillgång till bl.a skruvdragare och limpistol.

Magnetmaterialet är alltid lockande.


Våra "plåtväggar" tyckte de var en smart lösning. Också magnet kryddburkarna från IKEA som vi fyllt med olika färger:


Upptäckarflaskor!

En stund för fika och reflektion hade vi på slutet.

tisdag 25 september 2012

Kontraster!


Vi jobbar mycket med kontraster. Vi tänker att; för att barnen ska kunna upptäcka olika begrepp behöver de få syn på och uppleva olika dimensioner av material. När barnen exempelvis jobbar med vatten eller öser och häller med andra material finns det tillgång till olika storlekar på mått, kannor, trattar, sprutor osv När de jobbar med ljus ska det finnas olika ljuskällor, genomskinligt och ogenomskinligt material, prismor, speglar osv. I ”byggen” finns det olika dimensioner på rör, plattor och annat material. Detta för att barnen ska kunna upptäcka skillnader på hur olika mängder och material fungerar, samt hur olika material fungerar ihop

Den senaste miljön med kontraster är en bygghörna med svart – vit material. I morse satt en av flickorna och byggde där. Efter en stund gick flickan iväg...när hon kom tillbaka hade hon med sig en zebra.
-Zebran ska ju också bo här! Den är svart/vit!

Svart och vit är tydliga kontraster!

Visst fångar det ögat?

Flickan har hämtat zebran...

...och den smälter in bra i den svart vita miljön. En rolig reflektion av flickan tycker vi!! 



I stödmaterialet från skolverket: Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan - pedagogisk dokumentation hittar vi mycket stöd för vårt arbetssätt bl.a skriver man s.68: "I arbetslagets uppdrag ligger också att ordna miljöerna, tillföra oväntade material och se till att barnens intresse tas tillvara, väcks, hålls kvar och utmanas. Hjärnan är formbar och kan utvecklas och förändras hela livet. Men den behöver retas, stimuleras och överraskas för att förändringsprocesser ska starta. Att det är viktigt att  överraska och utmana barns  lärprocesser och tillföra oväntade vinklar, begrepp och material beskrivs utförligt inom hjärnforskning"








måndag 24 september 2012

Pedagogiska kullerbyttor!


Många av våra funderingar och diskussioner i arbetslaget uppkommer när vi läst bloggen pedagogiska kullerbyttan. Den innehåller så mycket tänkvärda pedagogiska ”kullerbyttor” så man kan ibland bli alldeles frustrerad över att vår roll som pedagoger är så komplex och samtidigt så avgörande för hur verksamheten och kvalitén för barnen blir. Det måste vara viktigt och utvecklande för alla pedagoger att få att reflektera över dessa frågor emellanåt. Men alla har olika förutsättningar och då bl.a. hur organisationen ser ut för reflektion och vilka resurser som finns att tillgå. De förskolor som har en pedagogista knuten till sig har ett naturligt ”bollplank”, en pedagogisk handledare och det kan göra det lättare att komma vidare när man ibland ”sitter fast” i sina ”pedagogiska kullerbyttor”. Vår förskola har ingen pedagogista att utbyta tankar med, därför letar vi litteratur, föreläsningar, artiklar och nätverk att ha som utgångspunkt för våra diskussioner.
Men i förra veckan hade vi en heldag för reflektion och planering och under de två första timmarna hade vi möjligheten att bolla pedagogiska tankar med en ny ”resurspedagog” för förskolorna i kommunen...Tack Bånita! Vi blev lite klokare och känner att vi är på ”banan”, men en sak är säker och det är att allt går att utveckla.

Höstens utmaning här på Bäcken, är att få till mer reflektionstid tillsammans med barngruppen. Vi ser stor potential i våra ipads som vi också har provat att koppla till vår projektor. Denna direkta återkoppling till barnen ger dem stor möjlighet att få syn på sitt eget lärande och också tydligare påverka hur vi går vidare med deras projekt. Vi återkommer med hur utmaningen lyckas...




fredag 14 september 2012

Tekniktråden!


I dag fick vi möjlighet att vara med på ett möte i tekniktråden, för att berätta om vad teknik kan vara på förskolan. Det känns roligt att någon faktiskt vill lyssna på vad vi i förskolan sysslar med och vad vi har för tankar och visioner...det är vi inte riktigt vana vid. Men tanken med kommunens tekniktråd är ju att tidigt fånga barnens intresse för teknik och design. Vi märker också tydligt att vår barngrupp tycker om när händelser är på ”riktigt”, när de får använda material och verktyg som vuxna gör, när vi besöker platser de känner igen i samhället, när de får samtala med vaktmästaren, arbetare från tekniska kontoret och vara med när de arbetar Vi vill visa dem att det vi gör på förskolan också är viktigt och betyder någonting i samhället. Med oss hem från mötet fick vi en gungstol i ”pusselform” som de utformat på TTC. Det ska bli spännande att låta barngruppen sätta händerna på den och se om de klurar ut hur den ska hänga ihop.

Ett stort pussel...

Vi berättade faktiskt att det skulle bli en gungstol för att barnen skulle få en bild framför sig.

Ryggen på plats och nu ska sitsen dit!

Första prov gungningen.

TREVLIG HELG!



torsdag 13 september 2012

Kompetenta barn!


Är barn kompetenta? eller är de oskrivna blad som vi pedagoger ska fylla med kunskap? Varje dag får vi svar på den frågan och dagens svar fick vi av två flickor i gruppen som hjälptes åt att konstruera ett hus av vårt ”moa material”. De hade tankar om hur de skulle göra och vad som behövdes på huset. De hade egna erfarenheter, upplevelser och tankar om hur omvärlden skulle konstrueras. Dessa flickor berättade för mej att huset skulle ha två våningar och då måste man ha en trappa för att komma upp till övervåningen. Det måste finnas ett tak, för annars regnar det in. Utifrån dessa idéer konstruerade flickorna detta hus...

En stabil grund är bra!

En början på taket...kanske takstolar?


Stegen är på plats och taket läggs!


Nu kan vi flytta in!!


Ännu ett svar på frågan fick vi samma dag. Två flickor lekte och upptäckte i ”vattenleken”. De öste, hällde och förflyttade vatten på olika sätt. De samarbetade och kom fram till olika lösningar. Det fungerade så bra så pedagogen lät dem vara självgående en stund. När pedagogen kom tillbaka var det röd färg överallt; i alla vattenkärl, på bänkar och golv.

-Oj vad händer här?
-Vi har gjort jordgubbssaft och jordgubbsglass!
-Jag ser det!Vart fick ni den färgen i från?
-Uppe på hyllan!
-Ok, men ska man ta mycket eller lite färg när man blandar färg i vatten?
-Lite!
-Ok, har ni tagit mycket eller lite färg nu?
-Mycket, men annars smakar det inte så mycket!
-Nej det är sant....

Denna situation visar också på  kompetenta barn, även om det inte blev som pedagogen tänkt.

Lite läskigt kan det faktiskt se ut vid första anblicken...men det är ju bara jordgubbssaft och jordgubbsglass.

Här simmar också en tom färgflaska som tjejerna hittat på hyllan...synnerligen kompetent!











fredag 7 september 2012

Miljötänk, kreativitet och matte!



Vi funderar mycket på hur vi kan skapa inspiration och nyfikenhet för matematik i barngruppen. Det finns hur mycket ”mattematerial” som helst i alla läromedelskataloger. Men vi strävar ju efter att barnen ska använda så lite färdigt material som möjligt, utan istället hitta på egna sätt och nya användningsmöjligheter för materialen, samtidigt som de blir medvetna om att det faktiskt också går att återanvända gammalt material istället för att bara kasta. Dessa tankar ledde fram till ett ”lekbord” fullt med korkar och centrumtappar. Tillsammans har vi samlat korkar i olika färger. Det blev ett hav av olika storlekar och färger...som lockar till att räkna, sortera,kategorisera och lägga mönster med.



Både ögon och fingrar lockas till detta bord.

Flickan sorterar efter färger...

...i en låda med fyra fack.

    Ibland startar pedagogen ett mönster som barnen kan försöka fortsätta på, men ofta hittar barnen på egna mönster. Här berättar flickan att mönstret ska vara varannan av olika färger.

tisdag 4 september 2012

Djungel, hav och slott!

Många barn i barngruppen har intresse för djur. Gärna tigrar, lejon och lite farliga djur. Våra leksaksdjur finns i bygg och konstruktions rummet. Barnen har nästan alltid med djur i sina konstruktioner, det verkar som det är roligare att bygga när det finns något ”levande”(besjälat) att bygga åt. För att möta barnens djurintresse och skapa lite extra fröjd för ögat skapade vi en liten djungelhörnna i byggrummet: lianer i fönstret, djurkartong på papprullar och kakelplattor, gamla buxbom bollar och lite olika tyger. När sedan oh  apparaten lyser på bygget projiceras allt även på väggen...vackert!

Höga träd i djungeln!

Barnen berättar om Tarzanfilmen och att Tarzan växte upp i djungeln tillsammans med de vilda djuren.

Barnen startar oh apparaten och ser bilden av djungeln även på väggen. De lägger också några stenar på oh apparaten som blir moln på väggen.


Här är ett vackert hav med plexiglas i olika lager byggda på gamla konservburkar (bondelle majsburkar saknar vassa kanter). I havet finns snäckor, sjöstjärnor, hajar, kakelmosaik och ljusslang som blänker...vackert!


Ett slott och en borggård med vackra detaljer!

I boken Bygg och konstruktion i förskolan ger Mia Mylesand en underbar bild av vad "bygg och konstruktion" kan betyda för barn i förskolan. Hon skriver s 21:
"I byggutrymmet möts barnen med sina olika erfarenheter, tillsammans med material som berikar och utvidgar deras erfarenheter. De möter också pedagoger som skapar pedagogiska miljöer och projekt som utmanar deras tankar och nyfikenhet. När barnen bygger förhåller de sig till sina egna unika upplevelser av sin omvärld. De konstruerar och förhåller sig till olika fenomen och aktiviteter i samhället runt omkring. Men det handlar inte bara om att bygga och konstruera. det handlar lika mycket om bild, skapande, estetik, geometri, matematik, språk, empati och jämställdhet..."