I går var Skövdes nyaste förskola här på studiebesök, Trädgårdsstadens förskola. De hade startat sin verksamhet i april i år och höll på att utforma sina miljöer och sin verksamhet. De hade just nu tre avdelningar men skulle bli fem så småningom. Så man kan säga att vi hade helt olika utgångslägen. Deras utgångsläge är en helt nybyggd och modern förskola med fem avdelningar och vårt är i äldre lokaler med bara en avdelning. Det som är så fantastiskt är att detta inte spelar så stor roll för hur kvaliteten på verksamheten blir. Det som spelar roll är hur vi tänker kring barnen, förhållningssättet och miljöerna. Men vår önskan är att åtminstone kunna ha två avdelningar, för att lättare kunna möta barnen med miljöer och material och även kunna ta emot syskon och andra barn som vill börja hos oss.
Under kvällen fick vi svara på frågor om hur det gick till när vi startade? Hur processen har sett ut fram tills idag? Vart vi får våra idéer ifrån? Om vi fått fortbildning i teknik? Hur vi jobbar i miljöerna och hur vi delar barngruppen? Vart material kommer ifrån osv.
Kvällen till ära visade vi också en ny PowerPoint presentation där vi försökt fånga grunden i vår verksamhet, hur vi tänker kring barn, förhållningssätt, miljöer och teknik. När vi avslutade kvällen sa i alla fall våra gäster att de fått mycket inspiration och vi bestämde att de skulle höra av sig om fler frågor dök upp. Vem vet, om en tid kanske det blir vår tur att hälsa på i Trädgårdsstaden!!
En oh apparat skulle pedagogerna hålla hålla utkik efter.
Pedagogerna tyckte det var intressant att barnen hade tillgång till bl.a skruvdragare och limpistol.
Magnetmaterialet är alltid lockande.
Våra "plåtväggar" tyckte de var en smart lösning. Också magnet kryddburkarna från IKEA som vi fyllt med olika färger:
Upptäckarflaskor!
En stund för fika och reflektion hade vi på slutet.