Play Doo är materialet som nästan blivit ett signum för förskolan. Men ibland kan det vara svårt att utveckla aktiviteten och det händer inte så mycket. Med inspiration från bloggen ”Förskolläraren” har vi utmanat barnens nyfikenhet, lust, fantasi och kreativitet med att förvandla play doo materialet till olika ”monster” och figurer. Reflektionerna och diskussionerna blev många; Finns det monster? Hur ser de ut? Kan man ha mer än två armar, ögon osv? Det hela blev ganska avdramatiserat när de själva fick vara med och skapa egna ”monster” i olika former och färger.
Framdukat för "monster tillverkning". Play doo i olika färger, piprensare, trästickor, makaroner, ögon och plastband.
Här är det bl.a. taggmonster, spindlar, tusenfotingar och larver.
En "monster vänskapskedja" som håller varandra i hand. För alla monster är vänner med varandra tror barnen.
När barnen hållit på en stund kom de på att degen blev till olika former; rund, fyrkant, hjärtan osv. Då fick de också bli monster.
Pojken som inte var med när monstertillverkningen började, blir inspirerad när han får se vad kompisarna skapat.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer" Lpfö 98