- Får jag göra is? kom en flicka och frågade mig.
- Det går bra, men hur ska du göra is undrade jag?
Hon kom fram till att vatten och burkar behövdes för att göra is. Sedan måste vi ställa ut vattnet så det stelnar. (då var det kallt ute) Tillsammans kom vi fram till att frysen också var en bra plats för att det skulle bli is.
En annan dag när flickan går in i "vattenrummet", där vi haft is att utforska med frågar hon:
- Var är isen?
- Ja, vart tror du den tagit vägen?
- Den har smält, konstaterade flickan. Vi måste göra ny is!
Upptäckterna vid dessa tillfällen var att vattnet stelnar i frysen (minusgrader) och att isens egenskaper är; den är "is kall", den flyter bra, den smälter i rumstemperatur, den är svår att lossa ifrån underlaget.
Flickan ville göra isen fin och designade med pärlor i vattnet som skulle bli till is. Några flöt och några sjönk!
Färgad is är också kul! Orange och lila blev det av dessa färger.
Vid ett annat tillfälle gjorde flickan mer is, utan pärlor. I "vattenleken" går det utmärkt att ha is, för det kan bli ganska blött...varför?
Isen flyter! var en av upptäckterna. En annan var att isen smälter!
Ett bra boktips för inspiration om ett utforskande arbetssätt är : Barn och Naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära av Ingela Elfström, Bodil Nilsson. Lillemor Sterner, Chrisyina Wehner-Ghode.
Där menar författarna att barnen måste få utrymme att styras av sin egen nyfikenhet. Barnen ska "förstå" ett innehåll genom eget handlande och inte bara läsa om det eller följa en färdigplanerad laborationsmall. Redan Piaget uttalade att han önskade att lärarna skulle sluta föreläsa och istället stimulera barnens egna ansträngningar och undersökningar. Han ansåg att man som lärare inte skulle tala om något för ett barn som det kunde upptäcka själv, eftersom man då tog ifrån barnet möjligheten att fullständigt förstå situationen eller fenomenet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar