Är barn kompetenta? eller är de oskrivna blad som vi pedagoger ska fylla med kunskap? Varje dag får vi svar på den frågan och dagens svar fick vi av två flickor i gruppen som hjälptes åt att konstruera ett hus av vårt ”moa material”. De hade tankar om hur de skulle göra och vad som behövdes på huset. De hade egna erfarenheter, upplevelser och tankar om hur omvärlden skulle konstrueras. Dessa flickor berättade för mej att huset skulle ha två våningar och då måste man ha en trappa för att komma upp till övervåningen. Det måste finnas ett tak, för annars regnar det in. Utifrån dessa idéer konstruerade flickorna detta hus...
En stabil grund är bra!
En början på taket...kanske takstolar?
Stegen är på plats och taket läggs!
Nu kan vi flytta in!!
Ännu ett svar på frågan fick vi samma dag. Två flickor lekte och upptäckte i ”vattenleken”. De öste, hällde och förflyttade vatten på olika sätt. De samarbetade och kom fram till olika lösningar. Det fungerade så bra så pedagogen lät dem vara självgående en stund. När pedagogen kom tillbaka var det röd färg överallt; i alla vattenkärl, på bänkar och golv.
-Oj vad händer här?
-Vi har gjort jordgubbssaft och jordgubbsglass!
-Jag ser det!Vart fick ni den färgen i från?
-Uppe på hyllan!
-Ok, men ska man ta mycket eller lite färg när man blandar färg i vatten?
-Lite!
-Ok, har ni tagit mycket eller lite färg nu?
-Mycket, men annars smakar det inte så mycket!
-Nej det är sant....
Denna situation visar också på kompetenta barn, även om det inte blev som pedagogen tänkt.
Lite läskigt kan det faktiskt se ut vid första anblicken...men det är ju bara jordgubbssaft och jordgubbsglass.
Här simmar också en tom färgflaska som tjejerna hittat på hyllan...synnerligen kompetent!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar