onsdag 25 januari 2012

Matte och Naturvetenskap med islyktor

Äntligen minusgrader! När vi tittade igenom förra årets dokumentationer fick vi syn på så mycket kul vi gjorde med is och snö – många av barnen mindes. Men årets vinter har ju inte visat sig från sin bästa sida… beroende på hur man ser det förstås. Men vi på Bäcken har i alla fall längtat efter snö och is och igår passade vi på att se vad som händer med vattnet när det ställs ut i minusgrader. Vi samlade barnen och lät dem stoppa i olika material för dekoration och design tillsammans med vatten i 3 st hinkar. För att få in lite mer begrepp i aktiviteten valde vi en liten, en mellan stor och en stor hink. Barnen valde olika material att stoppa i hinkarna och iakttog sen om det flöt eller sjönk. Sen ställde vi våra hinkar utanför huset och började vänta på vad som skulle hända.
När vi var på väg in efter utevistelsen kikade vi i hinkarna och kunde se att den lilla hinken var helt frusen, men den mellan stora och den stora var bara frusna till hälften. Barnen kom fram till att det tar längre tid för mycket vatten än lite vatten att frysa…en bra iakttagelse av barnen tycker vi.
Efter maten tittade vi igen och nu var alla tre hinkarna frusna och vi kunde ta ut våra fina, designade ljuslyktor. Vi kände på dem och de var kalla och hala. Nu hoppas vi på minusgrader några dagar till så vi få njuta av lyktornas vackra sken på mornarna. Sen får vi ta tillfället iakt att se vad som händer med dem när det blir plusgrader…?
 
 
Alltid spännande med vatten tycker barnen. Undrar vad som ska hända idag? Marïa berättar att vi ska använda 3 st hinkar och barnen får tala om vilka storlekar de har.


Barnen får komma fram och välja ut vad de tycker vi ska ha i hinkarna...

Det blir mycket olika färger och former som flyter och sjunker.

Nu har vattnet frusit till is! Det känns halt och kallt.

Titta vilka fina ljuslyktor det blev! Vi måste sätta ljus i dom.

Så här fint lyser dom på gården nu. Imorrn bitti när det är mörkt ute lyser dom ännu finare.

Barnen fick inspiration till att göra ändå fler lyktor...

...så nu står dessa byttor på frysning till imorgon...hoppas kylan håller i sig!!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för naturvetenskap och samband i naturen samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö 98)

2 kommentarer:

  1. Vilka superhärliga ljuslyktor ni gjorde!
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina.
      Vad roligt att du tittar in och att du tyckte om barnens lyktor. Hör gärna av dej om du blir utan vik. så vi kan ringa.

      Radera