Lite fina plastblommor från ÖB kan man designa fint med. Tillsäter man också lite ljusslang som lyser upp det hela, fascineras alla barn av det tjusiga de åstadkommit.
Ibland kompletterar vi vårt ofärdiga material i byggrummet med bl.a. lite tåg och tågbana. Barnen upptäcker det ofta direkt och börjar bygga banor på byggborden. Det är intressant att se hur de blandar tågleken med annat material. De olika tygerna blir vatten, gräs och jord där djuren får bo. ”Byggen” blir en mötesplats där många barn kan vara med på olika villkor om det finns mycket olika material att använda och utforska på olika sätt. Vi vill tipsa om en väldigt tänkvärd och inspirerande bok om bygg och konstruktion: Bygg &konstruktion i förskolan av Mia Mylesand. Den har gett oss många bra tankar, reflektioner och diskussioner, vilket är nödvändigt för utveckling.
Det är inte alltid barnen vet vad det ska bli när de börjar konstruera. Ofta finns de avsågade pappersrören med som grund, vilket vi tror beror på att barnen märkt att de är stabila. Det är intressant att följa deras utveckling när det gäller bygg och konstruktion...hur de tänker och gör.
Lite kakelmosaik och tyger får agera vatten och sedan blommorna där i. Våra tankar går till vackra Fagertärn uppe i Tiveden med sina fina näckrosor, men barnen har ju bara skapat utifrån fantasin. Roligt att googla och visa barnen bilder från Fagertärn för jämförelse.
Dessa burkar med kort på barnen används i "byggen". Det är kort på fram och baksida som vi skrivit ut, laminerat och stoppat in i tomma "tennisbolls förpackningar". På detta sätt kan alla barn finnas med i "byggen" på olika sätt.
Här är det tåglandskap. Akta dig för lejon, tigrar och elefanter när du åker förbi savannen!!
Vi vill som sagt att "byggen" ska vara en mötesplats för alla barn. Är man inte intresserad av tåg kan man vara med och ta hand om djuren eller dekorera landskapet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar