fredag 19 oktober 2012

Höst och skelett!


Ska vi uppmärksamma hallowen i förskolan? Det finns säkert många olika tankar om det. Vi tänker att det är svårt för barnen att undgå all kommers som figurerar i affärer, tidningar och tv. Det är mycket skräck, skelett och pumpor. Ska vi i förskolan stå utanför samhället eller ska vi vara en del av det? Vi ville i alla fall avdramatisera detta ämne lite i barngruppen och få dem att reflektera över vad dessa detaljer egentligen är och betyder. Därför tillkom denna höst och hallowen hörna:


I detta bord har vi plockat in lite av höstens skörd. Barnen kan se vilka färger hösten har, de kan räkna, sortera och lära sig mer om vad som händer i naturen på hösten. Vi tror också att det bor en igelkott under lövhögen, att hasselmusen och ekorren har varit här och gnagt på kottar och ekollon...vi hoppas att vi ska få se dom någon dag!

Sortera efter färger, former, antal, storlek osv.



I vårt lekbord har vi nu gjort hallowen tema. Det innehåller: svarta bönor, elefantöron(vita bönor), spindlar, småkryp, bilder på ben ur kroppen, små kärl att ösa/hälla och sortera i och mjuka pumpor att känna på.

På väggen hänger ett skelett. Med det vill vi visa barnen att vi alla har ett skelett inuti och att en ”döskalle” heter egentligen kranium. Själva skräcken försvinner lite när de får veta mer om vad det egentligen är.


På golvet nedanför har vi satt fast ett skelett, där barnen kan lägga pussel med de benbitar de hittar i lekbordet.

En spännande reflektion är att elever i årskurs fyra lär sig om kroppen och skelettet. Förskolan ska inte vara skola! säger många röster. Men vi menar att det beror på vilken pedagogik vi använder. Med vår pedagogik/arbetssätt vill vi ge barnen möjligheter att reflektera över och lära om olika saker som finns runt omkring oss. Här finns det inget resultat tvång, här finns inga uppnående mål eller betyg... men barnen lär hela tiden ändå! Vi tror det beror på att de får utrymme att testa egna hypoteser, utforska, upptäcka och hålla på med samma aktivitet tills de får ett grepp om vad
det handlar om och sedan kan använda kunskapen i andra sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar