I dag har vi haft ett andra uppföljningsmöte om arbetet med projektet ”teknikförskola”. Förskolan Sprattelbo är också med i projektet och det är intressant och roligt att kunna bolla tankar med andra pedagoger. Ett uppdrag är att vi i vår ska presentera vad en teknikförskola kan innebära och hur vår verksamhet/resa sett ut under hösten. Eftersom vi på Bäckens förskola också är med i ett EU projekt – STEPS, som utmanat oss att starta den här bloggen, finns ju vår ”teknikresa” redan att följa. Men det är ju som sagt var bara vår resa och vårt sätt att tänka runt vad teknik på förskolan är. Det finns säkert väldigt många andra sätt och idéer som är lika bra. Vårt sätt, är att jobba med miljön som ”den tredje pedagogen”. Vi vill att miljön ska tala om för barnen vad de kan undersöka och jobba med. Vi vill att barnen ska veta var de kan hämta det material de behöver till sina projekt och vi vill att barnen ska känna att vi har en verkstad där det är ok att pröva, misslyckas och pröva igen även om det stökar ner lite. Vi jobbar inte med ”punktinsatser” dvs. tar fram teknikmaterialet då och då, utan det finns i våra miljöer ständigt så att barnen kan välja själva. I vår har vi tänkt följa några av barnens projekt här på bloggen, så ni får se hur deras tankar och idéer utvecklas. Hoppas ni hänger med!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar