Om man bara har rätt ”glasögon” på sig kan man verkligen se hur mycket barnen upptäcker och eventuellt lär sig på en dag. Idag var jag tillsammans med två barn i ”vattenleken”. Pojken fyllde en ketchupflaska med vatten gång på gång. När vattnet nått toppen på flaskan stod vattnet som en fontän innan han tog bort flaskan. Detta upprepade han gång på gång och vattnet sprutade. Men efter ett antal gånger hinner han ta bort flaskan innan den blir full…han har alltså lärt sig anpassa tid och volym. Sen tänker han fylla flaskan genom att doppa ner den i en bunke… men nej den får inte plats. Då tar han en mindre flaska, som får plats i bunken, och fyller den istället. Detta är logiskt tänkande på hög nivå för en nästan tvååring. Vi reflekterar ofta över att hade vi inte varit närvarande och intresserade av barnens tankar och ambitioner i olika situationer hade vi aldrig fått syn på dessa underbara ögonblick.
Pojken upptäcker att när flaskan är full rinner vattnet över.
Yes! nu hann jag ta undan flaskan innnan det rann över! Nu tar flickan istället över och fyller på sin flaska. Barn lär verkligen av varandra.
Den här flaskan fick ju plats i baljan. Detta var ju också ett bra sätt att fylla på en flaska!
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
(Lpfö 98)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar