Vi hade besök av en tjej från 1.a klass i veckan. Hon tyckte det var roligt med våra barn och vårt material. Våra barn var intresserade av vad hon gjorde och inspirerades av ett äldre barn. I byggrummet hade en av våra mindre grabbar testat att rulla bollen i en ”ränna”. Vår "besökerska" såg detta och började hjälpa till med skapandet. Jag greppade kameran för att följa samarbetet och procesen för att få banan funktionell och "snygg":
Pojken testar att rulla bollen i rännan, men han måste putta på den för att den ska få fart.
Våra perfekta byggbord, som redan har nivåskillnader, skapar tankar och reflektioner hos barnen när det gäller att bygga så att det blir stabilt eller fungera på olika sätt.
Flickan bygger vidare på pojkens bana och berättar att det kan bli en minigolfbana där bollen får välja hål...
...banan omprövas flera gånger så att bollen ska komma ända fram.
Det mest kritiska stället på banan var vid den sista nivåskillnaden när bollen skulle ur rännan och ner i "klosshuset". De fick flytta klossarna fram och tillbaka tills bollen precis föll rätt, för att fortsätta rulla...intressant att följa deras arbete!
Här står vi och väntar på bollen...Jippi där kommer den!!
Nu är banan testad flera gånger och den funkar perfekt!
Vi vill ännu en gång berätta att vi brinner för ett entreprenöriellt lärande och att barnen ska få tid, utrymme och möjlighet att utveckla entreprenöriella förmågor i vår verksamhet. På en föreläsning vi deltog vid fastnade vi framförallt för en av sidorna på power pointen. Den var väldigt enkel, men satte ändå fingret precis på våra funderingar om det arbetssätt vi vill utforma:
ENTREPRENÖRIELLT LÄRANDE
stor tilltro till den egna förmågan mönsterbrytande och eldsjäl
kunna söka kunskap och lära nya saker ha drivkraft
kunna ta ansvar och samarbeta vara vägledande
vara kreativ, viljestark och självständig mod att våga ge elever frihet
kunna och vilja ta initiativ och handla själv vara entreprenör
ha makt över sitt eget lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar