tisdag 5 juni 2012

Teknik på flaska!

Till hösten får vi några  nya småbarn i vår grupp. Vi har nu jobbat i två år med ungefär samma grupp och utformat ett arbetssätt som vi verkligen tycker om. Vi jobbar med ett utforskande och undersökande arbetssätt, där arbetet vanligtvis startar i en upptäckt, i en fråga eller i någon form av problem, som uppstår i kontakt med ett material, något fenomen eller en händelse. Barnen börjar undersöka: Vad kan det här materialet göra? Vad kan jag göra med det här? Hur blir det om man gör så här? De börjar ofta samla,sortera, pröva och jämföra. Detta leder ofta till att vilja pröva nya sätt att använda materialet och kanske att vilja tillföra nya material. Det är här som det gäller att vi pedagoger verkligen "lyssnar" på barnen för att kunna utmana dem och tillföra frågor och material som hjälper dem vidare i processen. så här skriver Ingela Elfstöm m.fl i sin bok Barn och Naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära:
"Det räcker inte med att säga att man utgår ifrån barnen. Läraren behöver möjliggöra ett utforskande och fokusera på vad som händer här och nu, vad barnen säger, gör och tänker. Vad är det som lockar och väcker intresse? Sedan måste läraren ställa sig två av de allra viktigaste och fundamentala frågorna för att komma vidare: Vad är utforskningsbart? Vad är meningsskapande att göra i förhållande till syftet till vad som ska utforskas och undersökas?
Vi har funderat  lite på hur vi ska låta våra nya små introduceras i detta arbetssätt. Dessa tankar har mynnat ut i att vi skapat några "upptäckarflaskor" med olika innehåll, där det händer lite olika saker som barnen kan upptäcka om de undersöker och utforskar en stund. Vi har redan märkt att även våra "gamla" barn tycker flaskorna är spännande. Så det går säkert att utveckla denna "aktivitet" på olika sätt.

Så här blev resultatet av våra "upptäckarflaskor". Vi har samlat på tomflaskor av olika slag och funderat på vad vi ska fylla dem med.


I den här flaskan är det sagogryn och något mer...?

...om man vänder några gånger åt olika håll kan det visa sig en dinosaurie.

I denna flaskan är det färgat vatten och gem. Barnen kan upptäcka att magnetism fungerar även genom vatten.

Innehållet är Yes och vatten. Skakar man den blir den? Just det...skumfylld!

Glycerin och glitter är häftigt att se sprida sig sakta över flaskans kanter...

... det ger nästan en lugnande känsla att titta på.

De avklippta piprensarna följer med magnetstaven uppför kanten.

I vatten och tennsticksflaskan gömmer sig något?

En elefant simmar omkring någonstans!


I flaskan med schampo får man leta efter två kulor. De åker upp och ner i flaskan när man vänder på den.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar