fredag 9 november 2012

Hoppbana av moamaterialet!


Flera av barnen i gruppen har egna hästar, närhet till hästar eller rider på ridskolan. Det är intressant att höra hur naturligt de pratar om vissa saker som vi andra inte har en aning om. De vet bl.a vilka attiraljer man behöver för att rida såsom sadel, stigbygel, träns, hjälm, spö, väst osv. De vet vad hästar äter för mat och de pratar om skritt, trav och galopp. En pojke berättar att han tävlat i helgen och hoppat hinder.
Som en fortsättning på detta ämne har det blivit stall, staket och hoppbana av vårt mångsidiga ”moamaterial”.


Stallet blir högt så det går plats både hästar och hö.

Olika svårigheter på hinder blir det....

...och staket runt om så inte hästarna smiter.

Tre på samma häst kan vara farligt!!

"Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själv som lärande och skapande individer" (Lpfö 98)

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt uppfångat av er. Lyhördhet!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är just lyssnandes pedagogik som vi brinner för. Det är så spännande och roligt att jobba på detta sätt. Man tröttnar aldrig för man vet inte alltid vad som ska hända på jobbet.

    Med vänlig hälsning
    Pedagogerna

    SvaraRadera