Nu är
vi tillbaka på plats och är helt lyriska över konferensen förra veckan. Vi
fick ta del av så mycket bra innehåll och bra föreläsare. Det
som genomsyrade hela konferensen var:
Var
nyfikna på barnens tankar! Var nyfikna på vad det är de försöker
ta reda på/undersöka! Har de något i miljön att vara nyfikna på?
Titta på miljön utifrån barnens perspektiv, vad ser de? Titta på
miljön med olika glasögon; matematik, teknik, samarbete,
kommunikation, skapande, bygg och konstruktion osv. Vilken
tillgänglighet finns?
Katinka Vinrot-Andersen, Österåker kommun, menade att vi pedagoger behöver arbeta med material och miljöer som vi själva blir nyfikna på och tycker är intressanta, eftersom vi inspirerar barnen. Hon frågade oss bl.a vilken nyfikenhet och vilket utforskande en färdig bilmatta, ett fischer price garage och några bilar väcker? Vilka frågor ställs, vilken nyfikenhet väcks och vad går att utforska?
Katinka Vinrot-Andersen, Österåker kommun, menade att vi pedagoger behöver arbeta med material och miljöer som vi själva blir nyfikna på och tycker är intressanta, eftersom vi inspirerar barnen. Hon frågade oss bl.a vilken nyfikenhet och vilket utforskande en färdig bilmatta, ett fischer price garage och några bilar väcker? Vilka frågor ställs, vilken nyfikenhet väcks och vad går att utforska?
Dessa frågor förde Ulla Karin Lundgren Öhman också över på arbetet med ipad, rörlig bild/film och ljud. Hon menade att ”lärplattan” ska vara ytterligare ett sätt för barnen att uttrycka sig, skapa och berätta. Hon berättade och visade för oss hur barn och pedagoger i Luleå (Lekmit projektet) jobbar med ipads som verktyg...inspirerande!
Av Mia Törnblom fick vi en ”glädjeboost”. Vilken underbar föreläsare! Hon berör så mycket känslor och så många djupa frågor på ett sätt som får oss att skratta så tårarna sprutar. Men någonstans därinne skickar hon med tankar om självinsikt och att man faktiskt måste jobba med sig själv om förändringar ska kunna ske...för det är bara oss själva vi kan förändra!!
Skickar med några bilder på material som både vi pedagoger och barngruppen varit nyfikna på och upptäckt tillsammans...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar