Från Wikipedia
"Verklighetsbaserat lärande
(VBL)
sker när studerande får möjlighet att vara aktiva, ta ansvar och
lösa problem som överskrider de traditionella ämnesgränserna.
Problemlösningen sker i samverkan med människor utanför
traditionella utbildningssituationer och de resultat som de
studerande presenterar är till nytta även utanför skolan.
Eleven är aktiv, tar ansvar och löser problem.
För elever ska bli motiverade är det viktigt att de själva känner
att de har ansvar för och kontroll över den egna lärprocessen.
Den traditionella skolan har varit dålig på att skapa situationer
där eleverna känner detta. Eleverna har ofta svarat på
tillrättalagda frågor som i större utsträckning tillgodoser
lärarens behov av att uppgifterna är lätträttade än elevens
behov av att känna att de är meningsfulla.
Problemen är komplexa och överskrider
ämnesgränserna. Livet utanför skolvärlden är sällan
indelat i de ämnen och kurser som finns på skolans schema. De
kunskaper och färdigheter som man lär i skolan används i en mix
allt efter behov. För många av de elever som slutar skolan och
förväntas använda det de lärt sig kommer detta dessvärre som en
överraskning.
Problemlösning sker i samspel med
vuxenförebilder i närsamhället. Det är inte bara
ämnesmässigt som uppgifterna som uppgifterna i skolan behöver
sättas in i ett helhetssammanhang. Lika viktigt är det att
eleverna känner att det de gör i skolan har relevans utanför
skolan. När eleverna arbetar med uppdrag och projekt i samarbete
med vuxenförebilder i närsamhället får de möjlighet att sätta
in sina kunskaper i ett verkligt sammanhang och ta ansvar för att
bygga upp och underhålla en relation till dessa vuxna. Detta bidrar
både till att eleverna ser mening i det de lär sig och att de
utvecklar sina sociala färdigheter.
Resultatet är till nytta utanför skolan.
Något som skapar ytterligare motivation bland elever är när de
får möjlighet att utföra verkliga projekt som uppdragsgivaren har
en konkret nytta av. Denna typ av uppdrag och projekt har också
potential att höja skolans status som kunskapare i samhället.
Progression leder till metakognition Det är
också viktigt att det verklighetsbaserade lärandet sätts in i en
process där eleverna själva kan se sin utveckling. När elever
genomför en serie verklighetsbaserade projekt i samarbete med
skolans omvärld lär de sig att planera, genomföra, presentera och
utvärdera. Genom de återkommande utvärderingarna ser de själva
sin utveckling i processen."
I veckan har vi fått inblick i detta arbetssätt på nära håll! Vi har haft besök av några
femteklassare från Smulebergsskolan här i Tibro. De har av sina
lärare fått i uppdrag att tänka ut och skapa/tillverka en egen produkt.
När det var dags att tillverka en modell
för produkten tyckte lärarna att det kunde vara spännande
med ett samarbete mellan femteklassarna och våra förskolebarn,
eftersom vi också jobbar med entreprenöriell pedagogik och teknik.
Mötet blev verkligen givande!
Femteklassarna berättade om sina
konstruktioner och våra barn visade runt här på förskolan. Sedan
gick de in i vår verkstad och hjälptes åt att hitta bra material
och hållbara sätt att konstruera modellerna på.
När det senare är dags för den slutgiltiga
produkten ska femteklassarna gå ut till lokala företag för att
tillverka den.
När arbetet i verkstan var färdigt blev
det andra intressanta samspel mellan ”stor och liten” : )
Här samarbetar barnen kring vilket material som ska användas.
Här gör de en modell av en vas.
Kreativiteten flödar i vår verkstad...
Denna modell ska sedan blåsas i glas.
Ritning + modell
Här ska en mobil kunna placeras.
Tack för ett gott samarbete med min sprattelgubbe!
Min "smileis", härligt att få träffa brorsan på min förskola!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar